“Chanthal, toen ik jouw zalige zinnen opende, stokte mijn adem.”
“Het leek wel of je dit speciaal aan mij hebt geschreven.”
“Alles wat je hier schrijft gaat over mij, maar het meest herken ik mij in punt 1 (dat je met je aanbod geen echte transformatie beloofd). ”
“Je wilt me met hart en ziel laten zien wat de reden is waarom ik nog niet genoeg klanten heb.”
En meer van dit soort reacties heb ik mogen ontvangen op mijn Zalig zoete zondagse zinnen van vorige week. En dat ze helemaal niet zo zalig zoet zijn, dat weet je inmiddels hopelijk van mij. 😉
Ik ben absoluut van mening dat mijn ene blog beter is dan de andere, je er soms heel veel uit haalt en soms ook wat minder. Dat is helemaal oké. Ik lees ook wel eens iets terug wat ik een jaar geleden heb geschreven en toen best trots op was. En waarvan ik nu denk, goh, dat zou ik nu toch heel anders omschrijven. En soms schrijf ik in de tijd die ik mijzelf geef (meestal een uurtje) de ene keer nou eenmaal een mooier epistel dan de andere keer. Want ja, iets met focus en nog andere dingen te doen hebben. Maar ik waardeer het enorm dat jij ze leest aan de andere kant van het scherm. Dankjewel! 😉
Het mooie aan het terug lezen van mijn blogs en posts van de afgelopen jaren is dat ik mijn eigen groei er zo goed in terug zie. En dat ik daarom ook zo goed kan verklaren waarom het bij de ene ondernemer al wel helemaal lukt en bij de andere nog niet zo. Sja, ‘been there, done that’, klinkt zo afgezaagd. Maar het is wel de waarheid.
Ik heb veel geprobeerd, aangegrepen en verbeterd. Ik was bereid om fouten te maken en het werk te doen. En nog steeds. Ook als het ‘ugly’ wordt, het is immers niet altijd alleen maar fijn. Zonder weerstand geen verandering en groei. Ik vraag mezelf dan ook nooit af of ik een taak aankan. Ik vraag mezelf wel af ‘hoe’ ik de taak kan volbrengen. Ik geloof dat er altijd een oplossing is. Ik ben ervan overtuigd dat dat het succes achter mijn onderneming is en het feit dat ik de afgelopen jaren zo hard ben gegroeid, naast zaken op consistente basis doen. En deze heb ik niet eens genoemd vorige week, moet je nagaan.
Wat nog meer meespeelt, is dat je naast het werk willen doen bereid moet zijn om je visie te delen. Meer dan ooit is het belangrijk voor mensen dat ze zich ergens in kunnen herkennen. Mensen willen maar wat graag aansluiten en deel worden van een visie, die groter is dan zijzelf.
Als je een visie hebt en deze met overtuiging kunt overbrengen, dan zou het niet moeilijk moeten zijn om mensen te vinden die hierop aanhaken. Toch blijkt het voor velen nog niet zo makkelijk. Ze vinden het lastig om hun visie in woorden te verpakken, misschien wel omdat ze zelf ook voelen dat het groter is dan zijzelf. En toch heb je dit te doen. Jouw grote visie, die voor jezelf misschien soms ook nog lastig te grijpen is, op te delen in kleinere deelbare stukjes en gewoon maar gaat beginnen, zonder dat het perfect is.
In werkelijkheid heeft het natuurlijk ook alles te maken met dat je voor jezelf durft te gaan staan, jezelf te laten zien. Zichtbaarheid, hoe afgezaagd dit woord misschien ook klinkt, blijft voor veel ondernemers een constant struikelblok. Het punt is alleen dat je zelfs al struikelend, zichtbaar kunt zijn. 😊
Zou jij jezelf graag volgen?
Als je vindt dat jouw visie en dat wat je met je bedrijf bewerkstelligt, inspirerend en nodig is. Ben je dan niet bereid om daarvoor te struikelen als het nodig is? Voor de zaak, het grotere doel, zeg maar.
Als jij graag leuke klanten wilt en inspirerende, fijne mensen om je heen wilt verzamelen. Dan zul je zelf eerst die leuke en inspirerende persoon dienen te zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat niet bent, maar laat je het ook zien?
Want ja, niemand volgt graag een slecht voorbeeld. Vraag jezelf eens kritisch af:
- Zou jij jezelf graag volgen?
- Hoe inspirerend vind je jezelf in wat je laat zien en deelt?
- Wat heb je in de laatste drie maanden bereikt?
- Hoe volhardend was je?
- Waar heb je de weerstand opgezocht?
- Hoe vastberaden heb je doelen omgezet in succes?
- Wat is er geworden van beloftes die je eerder hebt gemaakt?
- Wat laat je daadwerkelijk zien van jouw proces en het pad dat je loopt?
Wil je mensen om je heen motiveren om meer te doen, zul je zelf meer moeten doen. Wil je mensen om je heen inspireren om anders te doen, zul je zelf anders moeten doen. Als jij je laat afleiden, dan laten anderen zich ook afleiden. Vertel je dat je hard werkt, of kunnen mensen dit zien? Durf je om te groeien, ook in het openbaar te vallen?
Vraag jezelf dus niet af wat je missie of visie is, maar vooral of je deze (voor)leeft.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit voor jou is en wat je met het lezen van dit blog over jezelf ontdekt en wat jij laat zien.
PS:
Dit zijn 2 manieren waarop ik jou kan helpen met het bouwen van een succesvol bedrijf. Kijk maar of er iets voor je tussen zit:
- Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.
- Iedere maand gaan kort de deuren open voor de LevelUP! Mastermind. Iedere maand staat in het teken van een ander topic. Je krijgt iedere maand een masterclass over dit topic, een Q&A waar je me al je vragen over business en persoonlijke groei mag stellen, een daadwerkelijke online mastermindsessie waar je zelf je case inbrengt, en iedere maandag een korte live van mij om je een boost te geven voor de week die komen gaat in een besloten facebookgroep. Daarnaast krijg je nog vele extra’s van me daar en toffe bonussen.
Je kan per maand in- en uitstappen. Check it out! 😊