HI! yep, this is me
'MY CRAZINESS RUNS DEEP AND IT RUNS WIDE'
"Op mijn eerste werkdag ooit, als intercedente bij een uitzendbureau, nam ik me voor: "Ik laat me van mijn beste kant zien." Er moest koffie worden gezet, en ik ben dol op koffie. Dus ik zei: "Die zet ik wel." Ik reikte enthousiast naar de koffiebus op de plank boven het koffiezetapparaat. Maar ja ik ben niet zo groot.. dus die hele bus valt om en ik kreeg ALLE koffie, en dat was van die losse filterkoffie he, volledig over me heen. Over mijn nieuwe maatpak, het zat tot in mijn BH... Ik moest KEIhard lachen."
GOED
De wens om een eigen bedrijf te starten was al heel lang in mezelf aanwezig. Zo droomde ik van een eigen sportschool. Als jong meisje was ik al druk met dans en bewegen. Op mijn zestiende had ik mijn aerobicsdiploma's binnen en stond ik voor volle groepen mijn lessen te draaien. Het was een fun tijd!
Toch heeft het nog geduurd tot mijn 33e voordat ik de stoute schoenen aan trok en uit loondienst ging.
Dat ging overigens best grappig. Kijk: ik zat al niet zo heel erg op m'n plek meer in mijn werk. Een van de collega's daar wilde altijd al op reis, naar Nieuw-Zeeland. Ze vond het heel eng om dat tegen mij, haar manager, te zeggen. Want ze dacht: die vindt dat nooit goed. In plaats daarvan keek ik haar aan, voelde eens even goed, en zei: "Weet je, ik ga met je mee." Zo gezegd zo gedaan, ik zegde mijn baan ook op en 2 maanden later zaten we samen in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland. En wat een land… wow.
Na dit avontuur wist ik het zeker: ik ging voor mezelf beginnen. Ik startte mijn bedrijf in coaching & counseling. Volgde opleiding na opleiding. Mijn kennis werd groter. Mijn bedrijf groeide. En met succes: ik realiseerde een goedlopende praktijk.
Maar eerlijk is eerlijk. Ik stond mezelf niet toe om een goede businesscoach in te huren, een designer voor mijn branding, een VA, een goede webdesigner. Ik vond dat ik het allemaal zelf moest doen. Misschien herkenbaar.
BETER
Maar eigenlijk wilde ik meer. Ik wilde niet alleen een goedlopende praktijk: ik wilde mezelf laten zien, ik wilde groeien, ik wilde groots gaan uitpakken!
Wat miste ik dan in mijn bedrijf? Ik dacht terug aan mijn 'koffiebus moment' op die allereerste werkdag zo lang geleden. Ik had inmiddels een succesvolle praktijk, maar de fun zoals ik die op die eerste dag, en op mijn zestiende in de aerobicslessen ervaarde: die was er minder. Waar was ik zo serieus geworden in mijn bedrijf?
Ik wist het wel: ten eerste legde ik mezelf in het ondernemerschap heel veel kaders op die ik van anderen had geleerd. En die kaders werkte voor hen, maar niet per se voor mij. Ten tweede werd het in mijn privéleven ook ineens heel serieus: zowel mijn schoonvader als mijn moeder overleden kort na elkaar en dat trok een wissel op mijn werk.
Dat maakte ook dat ik ineens weer wist waarom die koffiebus-kant van mezelf zo belangrijk was om mee te nemen in mijn bedrijf: omdat die momenten ook de motortjes zijn die mij aan het draaien houden op de momenten dat het gewoonweg lastig is in het leven en dus in het ondernemen. Dus die kant van jezelf wil jij ook kennen en uiten. Dat wil je groot maken in je bedrijf. Je wilt jezelf dat plezier gunnen in je bedrijf. Zonder plezier is succes voor mij geen succes.
Ik ben toen alle kanten die ik in me heb ook gaan laten zien in mijn bedrijf. Gegaan voor de zichtbaarheid die bij mij past. En kwam er achter: ik heb me niet alleen in mijn zichtbaarheid, maar in mijn hele ondernemerschap enorm in zitten houden. Er zat een veel groter en grootser concept in mij dat via mijn ondernemerschap het levenslicht wilde zien. Tijd om te gaan ontdekken hoe ik die droom volledig tot bloei kon laten komen.
Best
Met volledig vernieuwde daadkracht in me ben ik aan de slag gegaan. Opnieuw investeerde ik mega in mijzelf en mijn bedrijf. Ik volgde seminars, businesscoaching en diverse trainingen. Slurpte businessboeken naar binnen (dat doe ik nog steeds) en heb geleerd wat de succes ingrediënten zijn van een succesvol bedrijf. Wat bleek? De basis was er, de zichtbaarheid was er, de fun was er. En het laatste stukje van de puzzel was het vinden van de voor mij juiste strategie, de aanvliegroute naar het grote succes: van goed, via beter, nu naar best.
De spotlight mocht op actie, maar meer dan dat: op de voor mij júiste acties, de strategie die helemaal klopt bij mij en mijn concept. Want wat zijn er veel verdienmodellen en strategieën! Het speelveld van ondernemerschap is zo groot… Ik leerde wat er bij mijn bedrijf en concept paste én investeerde: ik huurde die goede businesscoach in, evenals een webdesigner, brandingspecialist en VA. En dat bleek niet het eindpunt van de vliegroute, maar een heel vet beginpunt: juist nu pas kon ik werkelijk gaan creëren wat ik maar wilde. Het groots uitpakken was begonnen.
Ik vind niets leukers dan die puzzel te leggen, de puzzel van welk concept zit er in jou als ondernemer, wat hoort er dan bij je verhaal en hoe positioneer je jezelf. Om dan het juiste bedrijfsmodel te vinden en de juiste strategieën te kiezen. De mate van strategie die ik vervolgens implementeer in mijn bedrijf staat gelijk aan de mate van groei en succes.
Dat geldt voor mij, dat geldt ook voor jou. Jouw concept kraakhelder, het verkoopproces naar voren trekken en precies weten met welke gerichte acties jij de ideale klanten aantrekt, die mooie mensen waar jij het liefste mee werkt. Want dat is natuurlijk de mooiste bonus: ervaren dat het ondernemerschap helemaal niet eenzaam hoeft te zijn. Sta je voor je het weet al kletsend met elkaar koffie te maken. Die uit machines met koffiebonen komt, het soort dat niet van een plank af kan vallen 😉
Voor mij is succes belangrijk.
En ik hoop voor jou ook.
Want wanneer jij succesvol bent betekent het dat jij, met jouw missie of droom, heel veel mensen bereikt! En wat is er nu mooier dan dat?
En dat is precies waar ik een kei in ben om ondernemers mee verder te helpen.
Mag jij succesvol zijn van jezelf?
Ik ontmoet je graag!