Je bedrijf groeit sneller met een sterke strategie - Chanthal Hagedoorn
Blog Wat je iedere dag doet...

Wat je iedere dag doet, is belangrijker dan wat je af en toe doet.

Afgelopen nacht ben ik wezen dansen met enkele moeders van school. We hebben een appgroepje samen en af en toe gaan we uit. Vooral om te dansen. Zo hebben we gisteren ook de hele avond op de dansvloer gestaan en voel ik me vandaag niet zo ‘zalig zoet’, met compleet de spierpijn in de benen. 😉

Dat zit ‘m in het feit dat ik dat ‘af en toe’ doe. Vroegah ging ik ieder weekend stappen en had ik de volgende dag nergens last van. Dat ligt volgens mij niet zo zeer aan het feit dat ik nu twintig jaar ouder ben, maar meer om het feit dat ik dit zo onregelmatig doe.

Ik dacht daar zo eens over na, want zo is het natuurlijk met heel veel dingen. Dat wat je ‘af en toe’ doet, daar krijg je spierpijn van. En wat je regelmatig doet, gaat op een zeker moment gewoon van een leien dakje. Daar kan ik zo een parallel trekken met mijn business.

In mijn vorige bedrijf deed ik veel zaken ‘af en toe’. Hoewel ik een groeiend bedrijf had, had ik geen echte structuur. Dat het groeiende was, lag dan ook meer aan het feit dat ik goed was in wat ik deed, in mijn core business en aan mijn volharding. Als ik iets nieuws probeerde, een actie uiteen zette, ging ik er vol voor en gaf ik niet op tot ik een zeker resultaat had bereikt. Maar je begrijpt, uiteindelijk is dat doodvermoeiend. Ik kon nergens op leunen.

 

“Wat je iedere dag doet,
is belangrijker dan wat je af en toe doet.”

 

Totdat ik leerde dat ik een paar zaken iedere maand, week of dag terug moest laten komen. Zogenaamde strategieën. Zo organiseerde ik op maandelijkse basis een avondworkshop, zette ik een structuur voor mijn content neer (en werd meer zichtbaar) en adverteerde ik structureel in een editorial magazine. Dat laatste zou ik nu niet meer doen, maar ik deed het, en dus niet één keer een advertentie, maar een jaar lang. Ook maakte ik er een gewoonte van om iedere week losse leads op te volgen. Nu kun je denken ‘ja natuurlijk deed je dat’. Maar ik weet zeker dat dit voor heel veel mensen niet zo natuurlijk is. Want je leads zijn niet alleen de mensen die een informatie aanvraag bij je doen of jou een mail sturen, maar ook de mensen die jou volgen op social media, of die waar je ooit in het verleden al eens een keer contact mee hebt gehad.

Eerder deed ik dit natuurlijk ook, maar niet iedere week. Ik weet zeker dat veel ondernemers omzet laten liggen omdat ‘leads opvolgen’ geen prioriteit heeft binnen hun bedrijf. Want zeg eens eerlijk, hoeveel moeite doe jij nu voor een nieuwe klant?

Je weet uiteraard hoe het werken met jou is, wat jij voor je klanten doet als ze eenmaal jouw klant zijn. Waar je ze mee helpt en wat het resultaat na afloop zal zijn.

Daar staan we vaak wel voor. Maar wat doe je dáárvoor, welke effort stop je in het voorproces. Het is minstens zo belangrijk en toch zie ik nog vaak dat daar de schouders opgehaald worden. Zo van ‘graag of niet’ en ‘het moet wel een beetje natuurlijk of in flow gaan’. Maar zo werkt het niet in het ondernemerschap. Er zijn gewoon een aantal marketingwetmatigheden waarvoor je de ogen niet moet sluiten. Ze leren toepassen, ze iedere keer herhalen en dan niet op het laatste moment afhaken, wanneer jouw potentiële klant voor je staat en hij/zij jouw hulp nodig heeft om tot een besluit te komen.

Anyhow, zo leerde ik welke strategieën er goed voor mijn bedrijf werkten, welke ik moest vervangen, waar iets weg kon of waar iets bij moest. Inmiddels ben ik er expert in en zie ik ook zo wat mijn klanten mogelijk kunnen doen. Natuurlijk hangt het er van af waar je naartoe wilt en hoeveel haast je hebt. Daarop gebaseerd maken we dan een plan. En nee, dat is niet saai. Want als het je een stroom aan klanten oplevert, hoe kan dat dan saai zijn? Dat is toch waarom je in business bent?

Ik zeg altijd, wees steady in je aanbod en een aantal manieren hoe klanten jou kunnen vinden, en wees onwijs creatief in je marketing. Daar mag je wat mij betreft helemaal los gaan. 😉

En zo is het met veel zaken. Want de quote van vandaag is vast toepasbaar op meerdere zaken in je leven. Zo probeer ik iedere dag minstens 15 minuten quality time met mijn zoon en dochter te hebben. Nu hoor ik je denken, huh, 15 minuten maar? Natuurlijk zie ik ze gedurende de dag en zijn ze om mij heen, heb ik aandacht voor ze als ze uit school komen, breng ik ze naar bed, maak ik hun eten klaar etcetera. Maar dat is niet wat ik bedoel. Buiten deze momenten om is het natuurlijk ook gewoon vaak de waan van de dag waarin we zitten. En hoewel ik het super vind om af en toe mijn zoon of dochter 1:1 mee te nemen en dat we samen iets leuks gaan doen, gaat het juist om deze quality time momenten iedere dag. Echt even complete aandacht, buiten alle “verzorging” momenten om, die er uiteraard gewoon zijn. Ik nodig je dan ook uit om eens te kijken waar er voor jouw winst in dit stuk valt te behalen, zowel op privé als zakelijk vlak. En waar je keuzes wilt maken. Zo neem ik de spierpijn van het avondje uit voor lief, want dat is iets wat ik wel ‘af en toe’ blijf doen. 😉

 

PS
Dit zijn 3 manieren waarmee ik je kan helpen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf dat past bij jou. Kijk maar of er iets voor je bij zit:

  1. Iedere week staat er een nieuwe podcast aflevering voor je klaar.
  2. Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.
  3. Iedere maand gaan kort de deuren open voor de LevelUP! Mastermind. Iedere maand staat in het teken van een ander topic. Je krijgt iedere maand een masterclass over dit topic, een Q&A waar je me al je vragen over business en persoonlijke groei mag stellen, een daadwerkelijke online mastermindsessie waar je zelf je case inbrengt, en iedere maandag een korte live van mij om je een boost te geven voor de week die komen gaat in een besloten facebookgroep. Daarnaast krijg je nog vele extra’s van me daar en toffe bonussen.
    Je kan per maand in- en uitstappen. Check it out! 😊

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven