Yup, je hebt het vast gemerkt. Black Friday is here.
Het lijkt wel of het dit jaar ook meer dan anders is, vind je ook niet? Nou wordt mij door verschillende mensen gevraagd wat ik daar nu van vind. Ergens anders las ik gisteren een stelling ‘je bent pas een echte ondernemer als je mee doet aan Black Friday’. Dat was natuurlijk grappig om te zien welke discussie dat opwekte. Zowel voor als tegenstanders deden hun betoog.
Weet je, ik denk dan altijd ‘leven en laten leven’. In mijn beleving ben je een echte ondernemer als je daadwerkelijk verkoop draait met jouw product of dienst, of dat nu met of zonder korting en /of bonussen is, of je dat nu met je verjaardag doet of met Black Friday, dat is mij om het even.
Wat ik veel belangrijker vind, is of je jouw planning op orde hebt, of je op schema loopt met je omzetdoel voor dit jaar. Want ja, er is nog maar 1 maand over van dit jaar.
In diezelfde discussie zei iemand “ja, het lijkt wel of ondernemers nu nog hun omzet moeten proberen bij te trekken die ze de rest van het jaar zijn mis gelopen”. Ik snap die opmerking ergens wel. Wij nuchtere Hollanders kunnen denk ik niet zoveel met de gekte die je in Amerika ziet op Black Friday. En je omzet met Black Friday recht trekken is ook een beetje jammer als het dan opeens allemaal moet gebeuren. Want dan loop je natuurlijk al een tijdje achter de feiten aan.
Maar ik denk dat dat in de meeste gevallen helemaal niet aan de orde is. De ondernemer met Black Friday helemaal niet zijn omzet hoeft recht te trekken, maar het moment gebruikt om een extra boost aan de omzet te geven. En daar is in mijn beleving niks mis mee.
Heel eerlijk? Ik vind het slim wanneer je een beetje meevaart met landelijke acties die er in een jaar zijn. Dat wil niet zeggen dat je nergens iets zelf hoeft te organiseren, maar dat is een heel ander verhaal.
En het is aan jou natuurlijk helemaal om te bepalen hoe je die Black Friday dan inricht. En als je er 1 keer aan mee hebt gedaan hoeft dit ook niet ieder jaar, maar bekijk gewoon of je het leuk vindt en of je het ergens strategisch kunt inzetten in je plan.
PS:
Dit zijn 2 manieren waarmee ik je kan helpen bij het door ontwikkelen van een succesvol bedrijf dat past bij jou. Kijk maar of er iets voor je bij zit:
- Luister hier mijn Hoogvliegers Podcast. En vind je het tof? Abonneer je dan gelijk en laat hier even weten wat je ervan vond, thanks! 😊
- Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.