Waar zit jouw knopje? - Chanthal Hagedoorn
Blog Waar zit jouw knopje

Waar zit jouw knopje?

Toen ik enkele jaren geleden ook online wilde ondernemen had ik ontzettende overtuigingen. Het zou vast moeilijk zijn, ik had allerlei zaken nodig waarvan ik het bestaan niet wist en vaak zat voelde ik me alsof ik ergens de klok had horen luiden maar niet wist waar de klepel hing.

Ik weet nog dat ik tien jaar geleden wel eens dacht ‘zo’n cadeautje op je website, die mensen kunnen downloaden en ze dan wat mailtjes van mij krijgen, dat is toch best leuk’. For the record, ik bedoel hier dus een weggever. 😉 Die nu niet meer weg zijn te denken, wat je er ook van vindt.

Maar het leek mij zo ingewikkeld, ik wist niet waar ik moest beginnen, dat het lange tijd bij een gedachte bleef. En ook durfde ik niet goed te zeggen dat ik geen idee had hoe het moest. Als ik het namelijk wel zou hebben uitgesproken, zou iemand me misschien hebben kunnen helpen.

Ik zat wat dat betreft best vast in een zogenaamde fixed mindset. En daarom groeide ik ook minder hard dan ik zou willen. Omdat ik ergens lang geleden al had bepaald dat ik atechnish was. En ja, als je atechnisch bent, wordt het wel heel lastig in de online wereld.

Dus bleef ik mijn ding doen zoals ik deed. En dat ging best aardig hoor, daar niet van. Maar nu, achteraf kan ik me wel voor mijn kop slaan dat ik niet eerder heb gehandeld. Mezelf dwong om die kant in mijzelf te mogen ontdekken, ook al wist ik de weg niet. Er is altijd wel iemand die het wel weet, die je op weg kan helpen.

Misschien heb je wel eens gehoord van een fixed mindset en een growth mindset. Fixed staat voor een statische mindset, growth voor een groeimindset.

Nu heeft niemand een 100% fixed of growth mindset, laat ik dat voorop stellen. En onze mindset kunnen we ontwikkelen, daarom kunnen we onszelf ook in die growth mindset ontwikkelen.

Wanneer je jezelf wel eens hoort roepen ‘zo ben ik nou eenmaal’, ‘dat zou ik nooit kunnen’, ‘ik ben totaal niet creatief’, ‘werken volgens een vastomlijnd plan werkt niet voor mij’ of deze ‘ik ken mijzelf, dat gaat mij niet lukken’.

“Wether you think you can or you think you can’t, you’re right.”

Weet dan dat jij jouzelf hiermee ontzettend beperkt. Je mogelijkheden voor jezelf vooraf al wegzet en je hierdoor de echte groeikansen mist. Voor jezelf, als mens en zeker ook voor je business. Want als ondernemer hebben we toch zeker steeds die stretch te maken. Opnieuw en opnieuw.

Inmiddels zeg ik niet meer ‘ik ben atechnisch’. Want ik heb best wat bijgeleerd op dit gebied in de afgelopen jaren. Is het mijn sterkste kant? Nee, dat niet. Maar nergens houdt het mij meer tegen om mijn bedrijf te laten groeien omdat ik niet technisch genoeg zou zijn.

Wanneer is dat knopje dan omgegaan? Toen het verlangen groter werd en ik mijzelf steeds belachelijker voelde om nog tegen mijzelf dat te blijven zeggen. Wel zo lekker veilig. Maar wie hielp ik hier nu mee? De ander niet en mijzelf al helemaal niet. Dus ik investeerde in kennis, leerde bij en vroeg hulp aan anderen.

Ik ben dan ook heel benieuwd. Wat zeg jij al tijden over jezelf waardoor je iets niet zou kunnen of er iets niet mogelijk of weggelegd zou zijn voor je?

Het begint echt met de gedachten die je daarover hebt. En je omringen met mede ondernemers die ook zoveel mogelijk in een growth mindset denken, helpt ook ontzettend.

Je zal zien dat van daaruit zoveel meer mogelijk is. Je deuren kan openen die anders dicht blijven. Dus draai aan die knop, bedoel ik maar te zeggen. 😊

Nog zo iets. Jaren geleden had ik een nieuwe website. Iemand vroeg me ‘hoe ga je het lanceren?’ Lanceren, dacht ik. Nou, ik zeg tegen die webbouwer dat de website online kan en that’s it. Natuurlijk wilde ik er best een post over schrijven, maar ik moest toch bekennen dat ik geen lanceringsplan had. Het was echt een eye-opener voor me.

Ik deed mijzelf zo ontzettend te kort. Vanaf dat punt ben ik gaan bijleren. Naast dat ik een goede coach was wilde ik een kei worden in ondernemersvaardigheden. Verkoop was nooit zo’n probleem voor me, daar had ik zelfs plezier in. Maar ja, als je niemand hebt die op je website komt is er van verkoop ook niet zoveel sprake. En toen zag ik pas echt dat ik mijzelf ontzettend in had zitten houden. Door geen duidelijk plan te hebben, geen lijn, geen strategie.

De dingen die goed liepen hingen van toevalligheid aan elkaar, laten we maar zeggen. Dus dan had ik nog geluk dat het best oké ging. Maar het dus ook nog zoveel beter kon. Ik ging in de leer en investeerde dik in sales, marketing en allerlei online tools voor mijn business. Ik leerde hoe ik een plan moest maken. Een uitdagend, maar toch ook realistisch plan, dat voor mij ging werken. Gebaseerd op aantallen en ratio’s in mijn bedrijf.

Mijn bedrijf ging in korte tijd door het dak. Niet gelogen. Ik groeide zo snel dat ik mijn eigen groei nauwelijks kon bijbenen. Daar vertel ik je graag in een ander blog eens over.

Nu ik al enkele jaren als businesscoach werk zie ik ondernemers ook vaak zoeken naar hun aanvliegroute. Ze hebben simpel gezegd geen duidelijk plan.

Dat vind ik zo ontzettend jammer. Omdat ik weet wat het mij heeft gebracht en brengt. Wat het mijn klanten brengt. Dat start met een plan en zeker ook met een growth mindset. Dat je wel degelijk gelooft dat er meer mogelijk is voor jou en je hongerig genoeg bent om bij te leren. En acties aan je plan gaat koppelen die je ook echt gaat doen. Anders heb je aan het plan natuurlijk ook niks. 😉

Laat ik nou deze kennis met je delen in het Level UP! Mastermind programma. Je leest hier wat het inhoudt en wanneer de volgende ronde start.

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven