Van smörrebröd, sportschool situaties naar spot-on concepten - Chanthal Hagedoorn
Blog Van smörrebröd, sportschool situaties naar spot-on concepten

Van smörrebröd, sportschool situaties naar spot-on concepten

Momenteel ben ik met mijn gezin vakantie aan het vieren in Denemarken. Ik was er nog nooit geweest, maar ik vind het een verrassend mooi land. Onze zoon wilde graag een keer naar Legoland, en omdat we niet zo ver weg wilden omdat mijn schoonmoeder al lange tijd ziek was (helaas is ze vorige maand overleden) hebben we een aantal maanden geleden de trip naar Denemarken geboekt.

Van tevoren hoorde ik verschillende verhalen. Van ‘oh wat een mooi en fijn land’ en ‘zo leuk met kinderen’ van ‘nou ja, het is niet zo heel bijzonder’.
Dus ja, ik verwachtte eigenlijk niet zo heel veel. Behalve dat ik onwijs zin had om samen met mijn gezin te zijn, wakker te worden wanneer je wilt en gewoon niet zo veel te hoeven. Ik weet dat dat niet zo heel spannend klinkt. En dat is het ook niet. Maar ik ben normaal al zo van de actie en we hebben, gezien onze persoonlijke omstandigheden, zo’n roerige tijd achter de rug, dat dit gewoon echt even was wat we nodig hadden.

Ik heb mijn eigen visie over Denemarken kunnen vormen en ik vind het een prachtig groen land. Oké, sommige stukken lijken qua natuur op Nederland, maar ook zoveel stukken totaal niet. Hier is de natuur toch echt ruiger en minder aangelegd. Je rijdt er aan de Oostkust vlak langs de zee, wat ontzettend mooie tochtjes heeft opgeleverd. En alles gaat hier zo veel gemoedelijker. En dat is ook niet zo gek, als je bedenkt dat het land groter is dan Nederland met minder inwoners. Het is nog niet over-commercieel en je vindt er rust en ruimte.

Wees gerust, tot zover gaat mijn aanbeveling over Denemarken 😉.
En ook niet alles is anders op vakantie. Ik kan er altijd weinig mee als mensen zeggen dat de vakantie helemaal top was, dat er geen enkel vuiltje aan de lucht was. Of dat ze op vakantie tot grootse inzichten komen. Voornemen om van alles anders te doen. De kinderen vragen hier ’s ochtends ook om de WI-FI omdat ze graag even op hun tablet willen en ze vervelen zich wel eens. We doen veel en genieten, maar zitten ook wel eens bij het huisje een beetje te niksen. En terwijl ik echt van het Smörrebröd hier houd, vinden de kinderen het brood in Nederland lekkerder. Bovendien is het niet voor niets dat de meeste echtscheidingen vaak net na de zomer zijn. Dus van mij ook geen romantische anekdotes hier. Die romantiek heb je niet enkel op vakantie in je relatie te brengen, nietwaar?

Eerder heb ik gewerkt in de fitnessbranche en dan was er in september altijd een run op abonnementen in de sportschool. Een typisch voorbeeld van iets wat een voornemen was, vaak op het vakantieadres ontstaan (want: te veel gegeten en te weinig beweging in de zomer) maar na 3 maanden kwam de helft al minder vaak en na een half jaar waren zelfs veel van die mensen al slapende leden, zoals we die noemden. Die kwamen dus nooit meer. Ik probeerde daarom bij een intake in de sportschool altijd zo goed als mogelijk uit te vragen wat het doel was van de persoon en waarom dat zo belangrijk voor deze persoon was. Want daar refereerde ik dan aan als ik hem of haar weer zag, net zolang totdat het sporten helemaal geïntegreerd was en in het systeem van iemands leven was gekomen.

Natuurlijk mijmer ik hier op mijn vakantieadres ook heel wat af over mijn business en ontstaan er ideeën. Maar het is niet totaal anders als thuis. Bovendien moet altijd maar blijken of je dat goede idee dat op vakantie is ontstaan thuis ook zo uitvoert. Want de omstandigheden zijn thuis gewoon anders. Daar is alles weer gewoon.
En dus heeft het in mijn beleving niet zoveel te maken met een voornemen, als wel met ergens een besluit op nemen. In mijn geval heb ik mijn besluit lang geleden voor mijn business al genomen. Natuurlijk neem ik dit ieder jaar opnieuw onder de loep om te zien of dit nog steeds klopt en waar mogelijk zaken anders moeten. Vervolgens koppel ik hier de voor mij juiste strategieën aan. En iets gaat dus pas een beetje werken voor je wanneer je dit op regelmatige basis doet, iedere week, minimaal 3 maanden lang. Zie mijn opmerking hierboven over de sportschool 😉 .

Het besluit dat ik in 2017 heb genomen, is dat ik vol voor mijn bedrijf wilde gaan. Ik wilde niet meer enkel een “oké-business” maar ik wilde groots ondernemen. Ik wilde veel meer creëren en inspireren. En programma’s ontwikkelen waar ik zelf ontzettend blij van werd en het allerbeste aanbod ontwikkelen waar ik mijn klanten echt mee zou helpen. Ik hield me toch altijd ergens nog wat klein, ging niet volledig staan voor mezelf. Terwijl ik er zo goed in ben om de vinger op de zere plek te leggen bij ondernemers. Er werkelijk shifts in henzelf en daardoor in hun bedrijf ontstonden.

Het heeft ertoe geresulteerd dat ik de grootsheid in mijzelf toestond. En ik ben echt van mening dat er altijd nog een grotere versie mogelijk is. Omdat ik iedere dag groei.
Ik heb mijn bedrijf toen in een nieuw jasje gestoken en heb alles omgezet naar het grootse concept dat er al lang was. Dat voor mijn neus lag. Want ik zie al snel “het goud” in iemand. Dat stukje waarmee iemand zichzelf voluit kan laten zien en super aantrekkelijk is. Hoe je jezelf hiermee goed kan positioneren. Wanneer je jezelf durft toe te staan om die grotere jas aan te mogen trekken. Want dat is wel nodig.

Ik heb dat in 2017 gedaan. En dat is niet ontstaan in de zomervakantie. Maar het sluimerde al langer. Het is iets wat je vaak al langer voelt van binnen. En waarbij je op een gegeven moment een besluit neemt. Dat was ook niet een heel groots besluit of zo. Ik wist dat ik het anders wilde. En ben van daaruit wel direct gaan doen. Juist door dat ene stapje te zetten, kwam de volgende stap dichterbij en met het zetten van deze stappen werd het voor mij ook steeds duidelijker wat ik te doen heb.

In mijn beleving wachten te veel ondernemers op het moment dat ze het hele plaatje duidelijk voor zich zien. Ze exact voelen van ‘ja, dit is het’. Ik geloof er in dat dit juist ontstaat door te gaan doen, door te gaan lopen. Het is goed om te weten wat je niet meer wilt, een verlangen te voelen naar meer, grootser, andere resultaten… en dan te gaan.

Ik zag in 2017 namelijk niet exact al voor me waar ik nu sta. Een bedrijf dat met haar omzet en winst sky high is gegaan, door mijn hart te volgen en te doen wat ik het liefste wilde doen. Mijn boodschap out there te brengen en de zichtbaarheid op te zoeken. Op een manier dat past bij mij. Een bedrijf waar ik iedere dag met heel veel plezier in werk en onwijs leuke en lieve klanten vanuit het hele land ontmoet die allemaal op hun manier de wereld een stukje mooier en beter kleuren. Dat had dus nooit ontstaan vanuit een zomers voornemen maar vanuit een besluit. Die je op ieder moment kunt maken.

Nu ben ik ook heel nieuwsgierig naar hoe jij de wereld mooier kleurt. Je leest mijn blogs, staat op mijn e-maillijst en misschien volg je me ook online. Dank je wel daarvoor, dat waardeer ik echt. Er is echter een grote kans dat we elkaar nog nooit ontmoet hebben. Daar kan verandering in komen. Want als jij gelooft dat er meer mogelijk is voor jouw bedrijf en het grootse concept in jezelf wilt toestaan, mijn tips en tricks voor het opbouwen van een succesvol bedrijf wilt krijgen en wilt weten waar jouw goud nu precies zit om dit te vertalen naar een spot-on boodschap en concept…. Dan is het Level UP! Mastermind programma echt iets voor jou. Je leest hier wat het inhoudt en wanneer de volgende ronde start.

Ook ben ik heel nieuwsgierig hoe jij jouw richting bepaalt en hoe dit voor jou werkt. Leuk als je het onder dit bericht met me wilt delen.

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven