Skip to content

Succes komt niet vanuit perfectie, maar vanuit DOEN

Ben jij er eigenlijk al helemaal klaar voor? Waarvoor, zul je denken. Nou, om jouw mooie bedrijf nu eens flink op de kaart te zetten. Heel vaak zie en hoor ik een van onderstaande zinnen voorbij komen. Ik ben benieuwd of je er een of meerdere van herkent. šŸ˜‰

  • “Yes, mijn visitekaartjes zijn binnen. Nu kan ik echt beginnen.”
  • “Ik leg de laatste hand aan mijn programma. Het wordt mooi! Dan ga ik het proberen te verkopen.”
  • “Ik heb een potentiĆ«le klant die wil starten. Mijn werkruimte is nog niet klaar en in het cafĆ© afspreken vind ik zo knullig.”
  • “Ik heb alles uitgedacht en wil het nu wel verkopen. Maarja, mijn website is nog niet gereed dus ik kan geĆÆnteresseerden nergens naartoe sturen.”
  • “Ik heb 2 keer mijn aanbod gepost en er was niemand geĆÆnteresseerd. Ik durf het nu niet nog een keer te noemen.”

Allright. Je begrijpt vast waar ik naartoe wil. Hierbij mijn persoonlijke, ongezouten mening.

  • Deze ondernemerscoach heeft al 2 jaar geen visitekaartje meer laten drukken. Het staat ergens onderaan op een to do lijstje volgens mij. Heb ik er een een cent minder omzet om gedraaid. Nope.
  • Ik verkoop eerst mijn programma’s. Natuurlijk weet ik wat ik met deze programma’s wil en wat de doelstellingen zijn (kwestie van ervaring). Ik maak ze ‘on the go’. Stel dat er geen interesse in is, hoef ik het ook niet te maken. šŸ˜‰
  • Ik heb in de loop der jaren geen tot verschillende werkruimtes gehad. Het heeft me nooit tegengehouden niet af te spreken met een klant. Waar een wil is… Wat ik echt knullig vind, is mijn klant laten zitten met een probleem waar ik haar mee kan helpen.
  • Afgezien van het feit dat ik niet zozeer alles tot in den treure van te voren uitdenk, maar al snel heb geleerd het verkoopproces naar voren te trekken, is er altijd, echt altijd wel een manier waarop je kunt verkopen. Een mooie website of landingspagina is mooi en zeer helpend, maar ik heb nog altijd een mond. Een deal kan ik ook nog steeds telefonisch sluiten, op straat, via de mail, via messenger, via social media of… ja ja, zelfs schriftelijk.
  • Deze is wellicht heel flauw. Ik weet echter dat er ondernemers zijn die denken dat met 2 keer posten de klanten wel voor de deur staan of de aanmeldingen binnen stromen. Ondernemen hoeft niet perse moeilijk te zijn, maar zo simpel is het nu ook weer niet. Verkoop je iets online? Wil je een workshop vol hebben? Dan heb je dat op tijd te communiceren, dagelijks te roepen en hier zelf mega enthousiast over te zijn. Ik heb er nog wel wat over te zeggen, maar dit zijn wel de basis zaken.

Goed. Recap:

Wat ik hiermee bedoel. En bovenstaande is een beetje gekscherend, dat weet ik heus wel, weet ik dat ik er met deze punten niet ver naast zit. En het is heel eerlijk om toe te geven wanneer jij jezelf herkent in 1 of meerdere van bovenstaande punten. En wanneer het niet exact een van deze punten is, begrijp je vast de strekking van mijn bericht.

Wanneer heb jij je laten leiden door een overtuiging die je echt niet verder helpt, maar je juist verder weg houdt van jouw idealen waar je impact mee wilt creƫren? Weg van jouw klant?

Het gebeurt in ieder geval niet op deze manier. Lieve jij, doe jezelf niet tekort door je tegen te laten houden door de schijn van perfectie of je eigen gecreƫerde randvoorwaarden.

Klaar ben je nooit.

Je wordt beter door te doen, ‘on the go’, in contact te zijn met je klant. Soms pakt iets heel goed uit, soms minder. Je valt en staat weer op. Succes komt niet van perfectie en randvoorwaarden, het komt uit doen. En net een keer vaker opstaan dan je gevallen bent.

Laat een reactie achter