Blog shinen aan de voorkan t

Shinen aan de voorkant, maar aan de achterkant is het huilen.

Als ondernemer wil je graag klanten aantrekken en dat is ook het allerbelangrijkste. Want zonder dat heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Dus ja, als klanten naar mijn idee te lang achter de schermen bezig te zijn zaken op te tuigen dan zeg ik ‘hallo, ik zie je aan de voorkant niet’. In mijn beleving bouw je nog altijd het snelst je bedrijf op als je heel helder hebt wat je jouw klant kunt bieden en dit volop laat zien aan de wereld.

En zolang je nog niet omkomt in klanten en je agenda nog voldoende lege plekken heeft, komt die achterkant van je bedrijf echt wel mee, no worries. Dan bouw je aan beide zaken ‘along the way’.

Wat bedoel ik nu met de voorkant? De voorkant van je bedrijf zijn al die zaken gericht om klanten aan te trekken, waar je jezelf zichtbaar maakt. Out there bent. Ontzettend belangrijk.

De achterkant van je bedrijf bestaat uit alle systemen en processen om alle zaken in je bedrijf goed te stroomlijnen. Zodat je klanten goed bediend worden. Alle taken die niet direct bij je core business horen. En dat er ook voor zorgt dat je leads daadwerkelijk op een goede wijze opvolgt.
Zonder de voorkant kan de achterkant niet bestaan en, in iets mindere mate, geldt dit ook andersom.

Want je hebt natuurlijk wel eerst klanten nodig om überhaupt de achterkant van je bedrijf verder in te richten. Vergelijk het maar met voetbal. Je kunt de verdediging top in orde hebben, maar zonder aanval en een aantal topscoorders, ga je niet winnen.

Maar wat nu als je mega aan het shinen bent aan de voorkant van je business, maar het aan de achterkant een zooitje is?

Dan lijkt je business aan de buitenkant goed te staan, maar is niks minder waar. Als ik dit zie bij ondernemers dan zijn het vaak ondernemers die binnen afzienbare tijd vrij ongelukkig worden. Klinkt flauw. Maar goed ondernemerschap is niet alleen weten hoe je ‘het spel’ aan de voorkant speelt. Wanneer je je enkel hierop richt is je administratie een zooitje, je hebt misschien wel genoeg klanten maar eigenlijk heb je geen idee hoeveel klanten je elders nog mist, zaken worden hap-snap in orde gemaakt en er zijn geen workflows gemaakt. Als je hier in zit, herken dit dan heel snel. Want het betekent echt dat je ergens al wel wat goed doet met je bedrijf. Maar als de achterkant niet mee gaat komen zul je never nooit verder kunnen opschalen met je bedrijf. En wat er dan gebeurt, is dat je op een zeker moment klem komt te zitten.

Dan heb je al het schuren vooraf al gemist, ben je door gegaan. Voelde je dat je door moest, er geen tijd was voor andere zaken. Heb je niet op tijd geïnvesteerd in een team, ben je niet op tijd boven je business gaan hangen, vanuit een helicopterview. En waren je acties dus meer korte termijn dan lange termijn gericht.

En wanneer je op het punt zit dat je je klem voelt zitten, ben je niet meer zo’n gelukkige ondernemer. Het ontbreekt je aan overzicht, fijne structuren en workflows. Je bedrijf komt op dit punt qua groei stil te staan.

 

“Shinen aan de voorkant,
maar aan de achterkant is het huilen”.

 

Dan ga je op vakantie maar ervaar je geen rust, omdat er geen achterban is die het van je overneemt, die je e-mail beheert wanneer jij weg bent en de noodzakelijke vragen van klanten overneemt.

Dan heb je wel degelijk een aantal knoppen in je bedrijf die je maandelijks indrukt, maar heb je hiervoor geen workflow staan (de stappen van een taak die op regelmatige basis terug komen), die iemand anders in je team kan doen. Of je doet alles nog handmatig terwijl je juist hierin zo mooi zaken kunt automatiseren. Scheelt zeeën van tijd.

Dan voel je je regelmatig gejaagd van alles wat er nog ligt. Je ziet de klanten namelijk aan de voordeur van je bedrijf wel staan. En die moet je bedienen en te woord staan, dat kun je toch niet maken als je die laat staan?

Bedenk wel. Op een zeker punt zit je zo klem dat je ook de klanten die je al hebt niet langer goed kunt bedienen. En dat is pas echt frustrerend.

En dat ligt dan niet aan jou. Aan dat je niet goed bent in je werk of hoe je jouw klanten kunt helpen. Wel ligt het aan je ondernemerschap en hoe je de zaken hebt georganiseerd binnen je bedrijf.

Misschien ben je nog niet op dit punt met je bedrijf. Maar ook dan is het goed om je hier al wel van bewust te zijn. En als je hier al wel bent (en je zult steeds in een nieuwe fase met je bedrijf komen wat weer wat anders van je vraagt) handel dan ook zodat ook de achterkant goed mee komt. Dat vraagt misschien een investering in tijd, geld, energie, mensen en materialen. Maar het zal je al snel zoveel meer opleveren.

Anderhalf jaar geleden heb ik een grote slag gemaakt met mijn bedrijf. Ik merkte dat ik wat gestrest werd. Maar het ging toch allemaal goed? Voldoende klanten, etcetera… Zeker iets om blij en dankbaar voor te zijn. Maar ik merkte wel degelijk dat ik de grip op enkele andere zaken begon te verliezen. Ik wilde eigenlijk nog meer uitpakken… maar dat ging niet op de manier zoals het toen ging. Dus toen heb ik mijn team uitgebreid, zijn we processen goed gaan uitschrijven, alle strategieën binnen mijn bedrijf onder de loep genomen. En zo ontstond er weer rust en kon ik weer door.
En nu sta ik weer op een punt om te gaan schalen met mijn bedrijf. Dit keer was er geen stress, ik ben het punt voor ;-). Ik heb geïnvesteerd in nieuwe software voor mijn bedrijf en ga ik aan de slag met een heel nieuwe academy met programma’s voor mijn klanten. Alles komt in een nieuw, slim en mooi jasje en komen hier volgende jaar ook nieuwe programma’s van mijn hand.
Ook heb ik een vacature voor een business assistant en ben ik met een paar andere mensen in gesprek om ook enkele taken binnen mijn bedrijf over te nemen.

Dat voelt soms al veel en spannend. Maar ik weet ook dat me dit weer zoveel meer ruimte zal geven voor dat waar ik het allerbeste in ben binnen mijn bedrijf. En dat is er volop kunnen zijn voor mijn klanten, mooie, waardevolle programma’s kunnen maken en aan de voorkant heel gave content maken.

Dus ja, dat is waar ik momenteel zit. Never a dull moment, laten we maar zeggen. 😉 Ik ben heel benieuwd hoe dit voor jou is en of je hier iets in herkent. Leuk als je het me wilt delen.

 

PS: Dit zijn 3 manieren waarmee ik je kan helpen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf dat past bij jou. Kijk maar of er iets voor je bij zit:

  1. Download hier gratis mijn e-book met mijn 9 kraakheldere tips voor een succesvol bedrijf.
  2. Luister hier mijn Hoogvliegers Podcast. En vind je het tof? Abonneer je dan gelijk, thanks! 😊
  3. Volgende maand start ik een spiksplinternieuwe ronde van Hoogvliegers. Dit is een programma voor ondernemers die al wat verder zijn. Die minimaal al rond de 40.000 euro omzetten en die echt willen doorgroeien naar een ton. Waarbij winst net zo belangrijk is als omzet. En waar we ervoor gaan zorgen dat die spreekwoordelijke achterkant van je bedrijf, zoals hierboven beschreven, net zo goed meekomt als de voorkant. Waarbij we ons richten op leadgeneratie en opvolging, op het verbeteren van de klantreis en klantbeleving binnen je bedrijf. Wil je hier even met mij over sparren> mail mij dan en dan neem ik contact met je op. Ik vertel je er graag meer over.

Laat een reactie achter