Van 14 t/m 17 september 2020 geef ik een gratis online challenge De kracht van zichtbaarheid.
5 masterclasses, die jou gaan helpen om met meer ease zichtbaar voor je bedrijf te zijn, volledig vanuit jou en je hiermee de leukste klanten aantrekt. Doe je mee?!
In deze zalige zoete zondagse zinnen wil ik je iets voorleggen….
Stel, je wilt je huis laten restylen en zoekt hier iemand voor. Je vertelt dit aan je vriendin en zij zegt meteen dat ze er iemand voor weet. Die doet prachtige dingen en het is bovendien ook nog eens een heel leuk mens, zegt ze. Dat is tof denk je dan en je vraagt de gegevens van deze interieurstylist om contact te leggen.
Deze vriendin die jou de tip geeft heeft deze dame via social media voorbij zien komen. Omdat deze dame veel op social media deelt komt deze als eerste op en wordt als tip doorgegeven.
Er zijn vast ook andere goede interieurstylisten te vinden, maar je vertrouwt liever jouw vriendin en het is wel zo makkelijk om direct iemand in je schoot geworpen te krijgen.
En dit is dus precies hoe het vaak werkt. En of je nu een tip krijgt van iemand over iemand, je zelf iemand een tip geeft of zelf mensen volgt of online voorbij ziet komen. Degene die daar vaak te vinden is, zaken deelt waar jij op aanhaakt, die blijft in je hoofd hangen.
Wat dus niks zegt over de kwaliteit van een andere interieurstylist. Maar dat doet er dan al niet meer toe. We zijn allemaal geneigd om naar iemand te gaan waar al een stuk ‘know, like, trust’ mee is opgebouwd dan naar een compleet wildvreemde.
Via social media kun je dit opbouwen. Hiermee ben je eventjes in het leven van anderen. Het voelt als jouw kring. En als mensen dus een stylist, makelaar, een cateraar, een fotograaf of een burn-out coach nodig hebben, dan zoek je als eerste binnen je netwerk of je geeft iemand een tip of je krijgt van iemand anders een tip.
Dit is heel simpel hoe wij mensen werken. Wat wij prettig vinden.
Je hoeft dus niet te verkopen op social media. Sterker nog, dat doe je juist daar niet. Je trekt er mensen mee aan.
Ontdek het plezier van zichtbaar zijn
Mensen gaan even op Instagram of kijken naar stories omdat ze even willen ontsnappen aan hun werkelijkheid. Even kijken in het leven van een ander is soms heel fijn.
En je krijgt hiermee soms ook het gevoel of je iemand heel goed kent.
Soms zul je pas later het plezier ervan ontdekken. Maar het verbinden met anderen op social media is echt leuk. Je krijgt er, zeker als je een zogezegde tribe opbouwt, een wereld met gelijkgestemden bij. Let wel, waarvan je zelf kunt bepalen wanneer je deze aan of uit zet. 😉
Dus als ondernemers mij wel eens zeggen. “Nah, ik heb niks met Instagram” of “ik vind alles wat je maar moet doen voor die zichtbaarheid doodvermoeiend” of “het is allemaal nep” dan vind ik dat oprecht altijd heel jammer. En ook een tikkie dom, als ik heel eerlijk ben. Zeker als hun bedrijf nog niet uitpuilt met klanten.
Want dan nodig ik je echt uit om dit anders te bekijken. Social media is er namelijk niet om het aantal likes of het aantal volgers op je account, waar het gaat om volgen en terug gevolgd worden of trucjes. Ja dat is er allemaal ook. Maar wat wil je zien?
Hoe kun je nu niks hebben met het verbinden met andere mensen? En nu hoor ik je misschien denken ‘Chanthal dat is voor mij geen verbinden’. Dat ligt dan toch echt aan jezelf. Want ik verbind wel degelijk mensen aan mij via social media, doordat ik mijzelf daar laat zien. En natuurlijk vind ik het tof om mensen in real life te zien, te ontmoeten en elkaar zo beter te leren kennen. Maar dat gebeurt dus ook op deze manier. Want uit het aantal mensen die mij online tegenkomt of volgt, komt er altijd met een deel hiervan een verdere connectie tot stand, in samenwerkingen, mensen die klant bij mij worden en zelfs vriendschappen.
Laat je vooral niet gek maken
En ja, klanten aantrekken is nu eenmaal iets wat erbij hoort als je een eigen bedrijf hebt. Dus hoezo doodvermoeiend? Hallo, je bent ondernemer en ja daarvoor heb je dus aan het werk te gaan. Mag je er moe van worden, mag het je wat energie kosten? “Ja maar dat is niet wat ik bedoel Chanthal, ik vind het zo’n spelletje, zo’n gedoe”. En ook dat is omdat je er dan een gedoe van maakt, even heel simpel gesteld. Want als je jezelf laat zien zoals je bent, ook kwetsbaar durft te zijn, dan ontstaat er vanzelf een warmere band met de mensen die jou volgen. En of je het nu als een spel ziet of niet, dan nog kan het wel een leuk spel zijn. En maak het spel zoals jij het wilt. Deel in de mate en met wat jij wilt delen. Laat je daarin vooral niet gek maken over hoe het allemaal ‘heurt’.
Waar je het beste naar kunt kijken en voor jou als een voorbeeld kan dienen is het volgende. Wie volg je zelf graag? Wie vind je inspirerend? En waar komt dat door? Vaak zijn dat de mensen die afwisselen tussen het delen van kennis, inspireren maar vooral heel erg zichzelf zijn en daarin ook een stuk kwetsbaarheid laten zien.
En dus kunnen we hieruit concluderen dat het niet nep is? Ja en nee. Want hoe zeer jij jezelf bent op beeld en wat laat zien van jouw leven, dat is echt.
Maar je hoeft niet alles te laten zien. Je mag er voor kiezen bepaalde zaken uit jouw leven helemaal niet in beeld te brengen, it’s all up to you. Want eerlijk, ik wacht ook liever ’s ochtends even nadat mijn gezicht weer een beetje in de plooi is voordat ik mijzelf in beeld breng, of soms ergens een filtertje overheen gooi. Is dat nep? Wellicht. Maar echt, laten we er niet zo’n big deal van maken, er niet zo’n gedoe van maken maar gewoon gaan en doen.
En het hoeft niet. Als je andere manieren hebt om klanten aan te trekken waarmee jouw bedrijf goed groeit en je een constante klantenstroom hebt. Good for you. Blijf dat vooral doen.
Onbekend maakt onbemind
In alle andere gevallen het helpt je als je leert om hier anders naar te kijken, het verzet te staken en je te focussen op de kracht van zichtbaarheid. De mogelijkheden te omarmen. En dan maakt het niet uit of er nu 10 mensen jou volgen, 50, 100 of duizenden… bedenk hoe bijzonder het is dat deze mensen de moeite nemen om jou te volgen en het waardevol vinden om te horen wat jij zegt en het leuk vinden een kijkje in jouw leven te nemen. Wees er dankbaar voor.
Echter snap ik als geen ander dat zichtbaarheid wel een thema kan zijn waar je wat mee worstelt. Want zichtbaarheid heeft te maken met meerdere lagen. Of dat je twijfelt wat handig is, het raar vindt om jezelf in the picture te zetten… dat begrijp ik, echt. Het zichtbaar worden met mijn bedrijf heeft mij ontzettend veel opgeleverd en het maakt dat mijn bedrijf vandaag de dag financieel gezond is, ik met ontzettend veel plezier werk en op constante basis nieuwe klanten aantrek, alsook met veel bestaande klanten mag blijven werken. Dat gun ik jou ook!
Bedenk vooral dat je nog zo goed kunt zijn in wat je doet, maar als niemand het weet schiet het natuurlijk niet op, niet waar? Onbekend maakt onbemind, zoals het gezegde, gaat hier zeker op.
Ik zou echter niet eerlijk zijn dat het mij ook wat heeft gekost. Jazeker, want ook ik had beren op mijn weg, had angst voor bepaalde zaken (en nog wel eens!) maar ik weet inmiddels ook heel goed hoe ik hier mee om kan en mag gaan. Het heeft er vooral mee te maken dat je jouw boodschap, jouw visie, zo naar buiten kunt brengen, dat jouw bedrijf en wat je te brengen hebt, zo belangrijk voor je is, dat je niet anders kunt dan dit doen.
Natuurlijk zijn er bepaalde dingen dan handig om te doen en andere dingen minder handig, een duidelijk concept en gebruik maken van zaken die allang in het verleden hun effectiviteit hebben bewezen, dat is gewoon slim om te doen.
Welke dingen dat zijn vertel ik je graag in mijn gratis online challenge De kracht van zichtbaarheid. Vier dagen lang geef ik iedere dag een masterclass rondom dit thema en kun je hiermee een plan gaan maken dat voor jou gaat werken. Ik neem je mee in jouw verhaal en wat jouw echte boodschap is, hoe je deze op een groter podium kunt gaan plaatsen, maar ook in je belemmeringen rondom zichtbaarheid en/of acties die je voor de groei voor je bedrijf hebt te doen.
Je zult zien dat het allemaal echt niet zo moeilijk of lastig hoeft te zijn. Zelfs als je geen moeite hebt met zichtbaarheid maar wel nog kunt groeien met je bedrijf (en wie kan dat nou niet?) is deze 4 dagen een challenge waar je aan mee hebt te doen. Dus ik zeg met recht een ‘challenge’, want ik ga je zeker uitdagen. Zodat ook jij de kracht van zichtbaarheid ten volste mag gaan ervaren. Zelfs al kun je er niet altijd live bij zijn, dan nog is het waardevol voor je en krijg je voor de overige momenten de replays in je mail. Er is een prachtig werkboek voor je met een korte opdracht iedere dag, en ik stoom je klaar voor het laatste kwartaal van 2020.
We starten maandag 14 september. Are you in?
PS: Dit zijn 2 manieren waarmee ik je kan helpen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf dat past bij jou. Kijk maar of er iets voor je bij zit:
- Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.
- Iedere maand gaan kort de deuren open voor de LevelUP! Mastermind. Iedere maand staat in het teken van een ander topic. Je krijgt iedere maand een masterclass over dit topic, een Q&A waar je me al je vragen over business en persoonlijke groei mag stellen, een daadwerkelijke online mastermindsessie waar je zelf je case inbrengt, en iedere maandag een korte live van mij om je een boost te geven voor de week die komen gaat in een besloten facebookgroep. Daarnaast krijg je nog vele extra’s van me daar en toffe bonussen.
Je kan per maand in- en uitstappen. Check it out! 😊