Kiezen en all-in gaan - Chanthal Hagedoorn
Blog Kiezen en all-in gaan

Kiezen en all-in gaan

Misschien ken je dat?

Als je teveel gaat denken, dan gaat je hoofd er van alles van vinden. Dan is het nog niet goed genoeg, dan twijfel je over je prijs, dan vind je het er nog niet mooi genoeg uitzien, of meer van dit soort gedachten. Kortom, beren op de weg.

De basis van alles is natuurlijk jouw mindset. Dat wat jij jouzelf vertelt. Want dat is jouw waarheid.

En daarom doe je nog niet genoeg van wat je zou willen doen.

Kiezen en all-in gaan.
Ook al is dat over een half jaar iets heel anders. Daar wil ik het graag in dit blog met je over hebben.

Buckle up, daar gaan we. 😊

Ja, ik ben echt wel voorstander van een duidelijke positionering en dat zoiets niet om de 3 maanden totaal moet wijzigen. Dat wil echter niet zeggen dat jij nooit iets anders mag gaan doen, het heeft er enkel mee te maken hoe jij jezelf positioneert en dat je snapt hoe iets in het brein van een ander werkt. Je kan niet roepen dat je ergens expert in bent en 3 maanden later ben je op een totaal ander vlak expert. Dat begrijp je zelf ook. Dat komt niet geloofwaardig over. Ook al heb je misschien in die 3 maanden heel veel bijgeleerd over iets en kun je daar een ander best iets over leren.

Ik bedoel dus niet te zeggen dat je nooit iets anders mag doen. Maar het is wel goed om jezelf als een merk te gaan zien en daar hoort enige consistentie bij. In je verhaal, in je boodschap en alle uitingen daaromheen. Maar positionering zou positionering niet zijn als het gaat om welk beeld jij in het hoofd van je potentiële klant inneemt. Dus je mag best iets anders doen, zolang je maar beseft hoe dit doorwerkt op je positionering. Het heeft er dus alles mee te maken welke plek jij in de markt wil innemen. Met een beetje begrip van hoe dit werkt kun je daarom dus ook best zaken wijzigen in je bedrijf, zolang je maar weet welke gevolgen (gewenst of ongewenst) dit voor je positionering kan betekenen. En dan komt het dus weer uit op een keuze maken.

Dit is wat anders dan de natuurlijke groei die je gewoon doormaakt of je product of dienst door ontwikkeld, hierin gaan klanten vaak wel mee. Of niet, maar dan is dat vaak ook helemaal oké op dat punt.

Je kan datgene creëren wat jij echt graag wilt. Zolang je maar kiest en all-in gaat. De vraag is of je nu echt kiest, hebt gekozen of misschien opnieuw moet kiezen en er ook helemaal vol voor gaat?

Veel ondernemers die ik spreek waarbij het nog niet zo lukt, zijn super goed in wat ze doen. Maar het stroomt niet omdat ze zichzelf wijs maken dat het wel niet zo’n succes zal worden. Bij alles wat ze doen klinken er stemmen in hun hoofd die ze vertellen dat het echt nog niet goed genoeg is. Wie ze wel niet zijn om dat te mogen zeggen of dat te mogen doen, et cetera.

Wat dat succes ook voor jou is.

En dan wil ik nog iets verklappen. Want hoewel ik zeker bij mijn klanten vraag om hun doelen, om hier een plan op te baseren hoe jij het beste delen doelen kan bereiken. Gaat het er daarna om in het proces veel meer te focussen op de flow van iets, dan op de uitkomst.

Klinkt gek uit mijn mond he?  ‘Chanthal, jij bent toch van het concept en de strategie?’  Yes, dat klopt helemaal. Maar (en ik zou willen zeggen ‘lieve schat’, maar dat mag je ook wegdenken hier 😉) die strategieën, waar ik het altijd over heb. Die zijn in de eerste plaats gekoppeld aan jouw concept.

Zolang je dat concept voor jezelf nog niet helder hebt of het grootse concept dat in jou zit helemaal kunt toelaten, kan ik welke strategie dan ook met je doornemen maar dan zal het nooit dat grootse resultaat krijgen dat je voor ogen hebt.
De strategieën zijn er als hulpmiddel om jouw doelen te bereiken. Die helpen je om all-in te gaan.

Dat heb je natuurlijk zelf wel helemaal te voelen. Laatst zei iemand me, ‘strategie’ voelt als iets van buitenaf, alsof het opgelegd wordt. Dat vond ik een heel interessante.
Want, net zoals alles in je business, zijn je strategieën die je kiest ook helemaal van jou. Je hebt dus acties te doen die passen bij jou.

Er zijn legio mogelijkheden die je kunt doen, je mag zelf kiezen. Hoezo kan dit dan als buiten jezelf worden ervaren? Je kan wel iets proberen en ondervinden dat het niet bij je past en dan iets anders proberen. Maar iets wordt natuurlijk pas een strategie wanneer je iets stelselmatig doet en toepast, met iets dat gaat werken voor je. Om naar die stippen op de horizon te werken waar je ze zelf hebt geplaatst.

Je gaat me niet vertellen dat je nu al 3 maanden, een half jaar of langer iets doet waar je totaal niet blij van wordt, toch? Iedere week en iedere maand opnieuw? Waarschijnlijk is dat niet zo. Dat zou namelijk betekenen dat je stelselmatig werkt op een manier die je niet leuk vindt. Nou, de meeste ondernemers die ik ken zijn veel te eigenwijs dus die zouden dat never nooit doen.

Dus kunnen we misschien concluderen dat je helemaal geen strategie hebt? Dat je maar wat doet?

Waarom dan zo huiverig voor strategie terwijl je nog nooit echt een strategie voor jezelf hebt toegepast?

Ik weet het denk ik wel. Misschien omdat je denkt dat je dan iets ‘moet’. Wat je liever niet wilt….

Want iets ‘moeten’, daar hebben de meeste ondernemers een hekel aan. 😉 Maar het kan ook zijn dat je jezelf zonder een strategie juist saboteert. Want, komt ‘ie.

 

Van mij moet je helemaal niets.

 

Daarom is het zo belangrijk om de juiste strategie, kloppend bij jouw pad en de groei die jij met je bedrijf wenst, toe te passen.
En dat kan dan niet anders zijn dan dat je hier blij van wordt. Dus niet vanuit ‘moeten’, maar vanuit ‘verlangen’ en ‘willen’.

Het toepassen van een strategie heeft mij ontzettend veel focus en rust gegeven in mijn bedrijf. Het heeft me gebracht door een aantal dingen wekelijks en een aantal dingen iedere maand te doen, dat ik er goed in ben geworden, ik niet langer hoef na te denken ‘wat nu weer’ en een veel duidelijker boodschap heb. Ruis maakt hiermee plaats voor helderheid. En haal ik mijn doelen keer op keer. Niet door in het proces op die doelen te focussen, maar wel op de richting die ze me gegeven hebben. Op mijn dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse acties, die ik meestal met heel veel plezier doe.

Betekent dit dan dat je niet zomaar wat kunt doen, uit de ban kan springen of wat dan ook? Natuurlijk wel! Ik ben mega creatief en ik zou er onrustig van worden wanneer dat niet kan. Maar juist omdat de basis zo goed staat en ik dat op orde heb, is er zoveel meer mogelijk daaromheen. Ik kan leuke dingen doen, ik organiseer soms iets extra’s voor klanten, ik bedenk toffe marketing acties en dat gewoon omdat het kan, voor de fun en het ook nog wat oplevert. En natuurlijk zit daar ook wel een plan achter. Want the bigger picture voor mijn bedrijf verlies ik niet uit het oog.

Maar het hangt niet als los zand aan elkaar. En dat komt door mijn concept, weten waar ik voor sta, wat past bij mij en wat niet, wat wil ik laten zien aan de wereld, hoe wil ik werken met klanten, wat moet de uitstraling zijn van mijn product en bovenal; waar wil ik betekenis aan geven.

En omdat dat stuk zo superhelder voor mij zelf is, ik daar intern zo een duidelijk besluit op heb genomen, vallen de zaken die daaruit volgen en ik vervolgens doe als puzzelstukjes in elkaar.

Dus daar valt of staat het altijd in de eerste plaats mee. Wat kom je doen, wat heb je te brengen, wie wil je bereiken? Wat maakt dat jij dat GELOOFT? Want oh boy, als het niet stroomt komt het zo vaak omdat het eigen concept voor de ondernemer in kwestie niet duidelijk genoeg is, het vertrouwen er niet voldoende is en dit invloed heeft op je wijze van ondernemen en hoe je jezelf laat zien.

En dat laatste, hoe jij jezelf laat zien, dat maakt zoveel uit. En ja, daar kun je ook een strategie op toepassen. Maar dat is dus niet een bedacht iets van buitenaf. Het is dat stukje wat zo waardevol is om te laten zien en dat op een voetstuk naar buiten brengen. Waar wil jij mee het podium op klimmen, bij wijze van spreken? Wat gaat jou zo ontzettend aan het hart? En vervolgens maak je daar een slim plannetje voor over hoe je dit kunt gaan toepassen.

Nou, en heb ik daar zomaar een bruggetje te pakken. Want dit is namelijk precies waar het bij mij  over gaat. Wat mij zo aan het hart gaat. Ondernemers laten voelen hoeveel waarde er in ze zit en hiermee het grootse concept dat in ze zit naar boven halen. En er dan ook werkelijk instappen. Voelt vaak als next-level, soms spannend maar ook zo kloppend als je weet wat je te doen hebt.

Ik wil mensen soms wel door elkaar schudden zo van ‘ga het nou doen’, ‘laat het nou zien’. Omdat ik  dan al lang het pad voor me zie dat ze mogen gaan lopen. Dat voelt vaak als een belofte. En dat grootse, daar heb jij dus eerst sprankjes van te voelen, ze op te zoeken in jouzelf en dat tot een veel groter vuur gaan maken

Wees dus niet “bang” voor woorden zoals strategie. Het is een hulpmiddel om jouw doelen te bereiken. Om zo’n leven voor jezelf te creëren waar je naar verlangt. En strategie bestaat inderdaad uit ‘doen’, uit ‘acties’.  De mate van actiegerichtheid bepaalt heel vaak je uitkomst. Maar waarop dat is gebaseerd, is op je ‘zijn’. En daar is dat concept weer volledig op gebaseerd.

Snap je het nog? Kun je dan niet ‘all-in’ gaan als je geen strategie hebt? Jawel, ik ken een aantal ondernemers met een sterke boodschap en merkpersoonlijkheid (zoals we dat in marketingtermen zo mooi noemen) die heel ver komen zonder een heel duidelijke strategie die ze hebben bepaald.

Dat wil echter niet zeggen dat deze er niet is. Want als ik met ze spreek hebben ze wel degelijk een strategie, ‘a way of doing’ alleen is deze niet altijd vanaf een tekentafel ontstaan maar vanuit doen. En dan dus wel ‘all-in’.  Het probleem wat ik zie is dat veel ondernemers niet een echte keus maken, niet voor een ideale klant, niet voor zichzelf, hun resultaten laten afhangen van een ander, of gewoon nog wachten op een soort van toestemming. Al vind ik je heel dapper als je dat laatste ook echt durft toe te geven, want dat doen er niet veel. Anyway, over dat thema kan ik ook een heel blog schrijven, dat komt een andere keer. Laat ik dat onderwerp nu verder met rust 😉.

Wil ik je wel 1 ding vragen, voor nu, oké? Wanneer jij voelt dat er meer in jou zit dan er nu uitkomt, of dat je weet dat er meer mogelijk is voor jou, dat je graag in jouw next-level bedrijf wilt stappen, je soms afvraagt welke ingrediënten er nog missen? Dan is het Level UP! Mastermind programma echt iets voor jou. Je leest hier wat het inhoudt en wanneer de volgende ronde start.

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven