Does it spark joy? - Chanthal Hagedoorn
Blog does it spark joy

Does it spark joy?

Verschijnt er zomaar op dinsdag een blog van mij. Da’s weer eens wat anders. Want hoe trouw ik ook ben om mijn blog op vrijdagen te schrijven, afgelopen vrijdag was ik met mijn gezin op pad vanwege de herfstvakantie en had ik mezelf dus even vrij gepland. En dat is soms ook broodnodig.  En verandering van spijs doet eten, toch? In deze herfstvakantie hebben we ook verder zaken opgeruimd in ons huis. Onze hele boekenverzameling hebben we naar beneden gehaald en lag over de hele vloer, om vervolgens ieder boek in handen te nemen en ofwel deze op te ruimen of weg te doen. Want opruimen doe je volgens Marie Kondo per categorie. En boeken is er daar één van.

Wellicht heb je wel eens van haar gehoord, de opruimgoeroe Marie Kondo. Op Netflix is er ook een serie te volgen, Tidying Up with Marie Kondo. Met haar lieflijke verschijning helpt en inspireert ze anderen om huizen op te ruimen. Ze zegt dat je pas lekker kunt leven in een opgeruimd huis.
Nu ben ik voor het een deel wel met haar eens. Want ik vind het altijd heerlijk om in een opgeruimd en schoon huis thuis te komen wanneer onze schoonmaakster is geweest. Alleen, met 2 jonge kinderen, een man die ook graag spullen bewaard en ik die liever met mijn business bezig ben dan met opruimen, kun je wel nagaan hoe het er zo nu en dan bij ons thuis uit ziet.

We zijn niet het toonbeeld van een ontzettend georganiseerd en opgeruimd huishouden, om het zo maar te zeggen.

Nou leven we ook niet tussen stapels boeken en allerlei spullen die opgestapeld op de grond liggen hoor, zodat je je een weg moet banen om naar de bank te komen, waar overigens geen spullen liggen (wel vaak mijn zoon met een tablet 😉). Maar mocht je al in de benen zijn gekomen om ons aan te melden voor zo’n tv programma waarin ze je helpen met opruimen. Zo erg is het nou ook weer niet.

Maar wel erg genoeg dat ik er zelf soms last van heb. En als dat gebeurd, dan is er dus werk aan de winkel. En met dat ik vorig jaar een klant had die Marie Kondo consulent was, kon ik het niet langer uitstellen en kwam Didy me 2 dagen helpen thuis. Volgens Marie Kondo methode moeten we starten met kleding. Ah, da’s een gemakkelijke categorie, dacht ik. Daar zijn we zo mee klaar. Nou, vergeet het maar. Eerst moest alles, maar dan ook werkelijk alles, uit de kast en op het bed. Alles ging door mijn handen en ik moest bij alles hardop zeggen wat weg mocht ‘dank je wel’. Met mijn hoofd die er dan al snel ergens iets van vindt en denkt dat iets effectiever kan, had ik op een gegeven moment een stapeltje in de handen waar ik ‘dank je wel’ tegen zei en hoppa, zo in de zak gooide. Uit de blik van Didy kon ik wel opmaken dat dat niet helemaal de bedoeling was…. 😊

Effectief was dat hele opruimen wel. Met dat ik ons bed weer zag verschijnen en ik 4 zakken (!) vol had die weg konden had ik geen zin meer. Maar nee, we hebben het meteen weg gebracht naar de Terre des Hommes winkel, waar ze er hartstikke blij mee waren.

En hoewel dat opruimen echt energie kostte, gaf het daarna wel zoveel rust. Niet meer te hoeven zoeken naar dingen in je kast, niet een overload aan kleding waar je toch geen keuze uit weet te maken en je dag hiermee zoveel gemakkelijker starten.

En hoe je thuis weg gaat en weer terug komt na een dag werken zegt voor mij heel veel over hoe je je voelt. En daar hoort voor mij een fijn thuis bij en daar investeer ik graag in. Net zoals in ontspanning, sport en echt vrij zijn. Want volgens mij is het zo dat wanneer je ook op deze manieren in jezelf investeert als ondernemer, dit altijd ten goede zal komen voor je business. Zeker op de langere termijn.

Want ik kan ook heel hard werken en dan vind ik het nog niet eens erg ook. Maar op tijd rust inbouwen is minstens net zo belangrijk. En de momenten waarop ik oplaad dan ook echt ga opladen, niet toch nog half met mijn werk bezig zijn. Ik heb er alleen niet zo heel lang voor nodig, mits ik in een fijn huis thuis kom, dat niet helemaal ontploft is. En ik zie zoveel ondernemers om mij heen die dat niet doen, die half vrij zijn/half werken. En dan laad je nooit helemaal op. Onwijs jammer en ook echt niet nodig, mits je een goede structuur in je bedrijf hebt en met focus werkt aan de dingen die echt belangrijk zijn en je omzet opleveren. En, niet onbelangrijk, waar je vooral met plezier werkt. Want ondernemen is fun. Of zoals Marie Kondo zou zeggen:

Does it spark joy?

Ook daar gaat het wel eens mis. Want net zoals een opgeruimd huis en een opgeruimde kast heel fijn zijn, vindt jouw klant het ook fijn om in een opgeruimde business te komen. Maar hij of zij wil ook voelen dat jij zelf plezier hebt in wat je doet en de manier waarop. Laat staan dat het hiermee voor jezelf ook een stuk fijner werken wordt. Hiermee bedoel ik dat jouw rommel, je ruis in je business, dat ervoor zorgt dat je nu misschien nog niet helemaal voluit gaat of met veel joy in je bedrijf werkt, mag opruimen. Wat mag er in jouw business of in jouw overtuigingen weg, wat mag je in de zak stoppen? En ook daar kun je ‘dank je wel’ tegen zeggen. Je hebt het ooit misschien nodig gehad, maar nu dient het je niet langer meer. En dat is oké om dat toe te geven en het vervolgens los te laten.

Waar mag jouw kast, als we een vergelijking trekken naar je aanbod, minder worden? Simpeler? Met een overload aan kleding in de kast wordt de keuze niet makkelijker ’s ochtends, en zo is het hetzelfde in je aanbod. Houd het simpel. Liever 1 knalgoed aanbod dan een heel uitgebreid aanbod waarop men op tig manieren met je kan werken. Je hebt je klant te helpen om een keus voor jou te maken, en dat doe je niet door een scala aan mogelijkheden aan te bieden.

Ga door je huis en/of door je bedrijf waar nodig. En ruim nu eens echt op wat je niet langer dient.

Het zal je ruimte geven voor dat waarvan je zo graag wilt dat het er mag zijn, en waarvan het er nu maar steeds nog niet van komt.

En net zoals ik hulp heb ingeschakeld van een heuse Marie Kondo consulent, mag jij ook hulp inschakelen. Want samen ontdoe je je veel makkelijker van ruis.  Wanneer iemand je een spiegel voorhoudt en je laat zien op welke vlakken je keuzes hebt te maken. Waar het misschien wat ongemakkelijk voelt maar je ook weet dat je dit zo nodig hebt. Hoe lang laat je de ruis in je bedrijf nog toe? Hoe lang kan je je dit nog permitteren?

Als ik geen hulp had ingeschakeld had ik nu nog steeds bomvolle kasten in huis, want dan was ik er misschien wel aan begonnen maar dan had ik het half gedaan. En met half bereik je nu net net niets.

Ga niet dat pad op om het half te doen, het kost je zoveel tijd en energie die ik je graag wil besparen. Met 8 jaar ondernemerservaring ken ik inmiddels het klappen van de zweep, om het zo maar te zeggen. Ik weet wat werkt en wat niet. Daarbij ben ik er heel goed in om te kijken naar wat past bij jou, hoe jij graag je business wilt bouwen, zonder hierbij een aantal marketingwetmatigheden uit het oog te verliezen. Een structuur bouwen in je business waarop je zelfs wat mag gaan leunen. Je creativiteit echt ruimschoots mag gaan inzetten zonder toch ook steeds weer iets nieuws te moeten verzinnen.

Ik ben benieuwd hoe dit voor jou is, wat mijn blog bij je oproept. Als je dat met me wilt delen vind ik dat onwijs leuk. Plaats een reactie onder dit artikel.

En als dit verhaal herkenbaar is en je kunt er wel wat hulp bij gebruiken, vraag dan een vrijblijvende focuscall aan of kijk of mijn Level UP! Mastermind programma iets voor je is.

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven