Doe eens lief - Chanthal Hagedoorn
Blog doe eens lief

Doe eens lief

“Je schrijft een prachtig e-book. Dankjewel, ik heb er veel aan gehad.”

 

“De mails die je stuurt, Chanthal, zijn veel te agressief”.

 

“Wauw, wat zie en hoor je ons echt in jouw webinar, dit heb ik nog niet eerder zo meegemaakt”.

 

“Je schrijft over ‘klanten aantrekken’ als pushen, dat klinkt als mensen ergens insleuren, dat is toch geen stijl”.

 

Zo maar wat reacties die ik wel eens ontvangen heb van mensen die mijn mails lezen, een training bij me volgen of mijn e-book downloaden.

Als jij dit als feedback zou ontvangen, welke van deze 4 zinnen blijven je dan het meeste bij, welke raken je het meest?

Ik durf te wedden dat dit de tweede en vierde zin is.

 

We kennen het allemaal.  Je hebt een heel positieve week. En dan opeens gaat er iets fout. Je hebt iets niet goed opgeslagen, je vergeet je tekst in een presentatie, een gesprek loopt niet lekker of je krijgt een niet zo fijne opmerking en bam…! Het is net of deze ene gebeurtenis of feedback je hele week om zeep helpen en er niks meer positief aan de week te noemen is. Het valt weg bij die ene negatieve opmerking of feedback.

 

Je krijgt een knoop in je maag. En voor je het weet zit je in zak en as en gaat dit ene gevoel met je aan de haal. En projecteer je het van hieruit ook (onbewust) op andere zaken die je aandacht vragen, maar die dan ook niet meer met volle overtuiging lukken.

 

Ik heb mijzelf er in de afgelopen jaren enorm in getraind om negatieve gevoelens te kunnen zien voor wat ze zijn, wat voor mij waarheid is en wat niet, en waar ik een ander laat bepalen hoe ik mij wil voelen. Het antwoord is daarop: niet.

Heel simpel gezegd misschien. Maar ik wil het niet. Dat wil niet zeggen dat ik niet ontvankelijk ben voor feedback. Want ik hoor graag wat mensen ergens van vinden, maar ik zie het wel enkel als ‘proces’. En kan ook heel goed zien dat de feedback die wordt gegeven ook vaak genoeg iets over de ander zegt. Het legt zo vaak ook iets bloot, juist waar de ander nog iets mee heeft te doen of te stellen.

Dat kan lastig zijn, om deze spiegels voor te durven houden. Bij jezelf. Bij de ander.

En soms houd ik de spiegel bij zo’n feedback ook weer voor aan de ander, soms ook niet. Hier zit voor mij een verschil tussen gevraagde en ongevraagde feedback. En hoe de feedback wordt gegeven natuurlijk.

Ik vind het persoonlijk nogal vreemd als iemand mij een mail stuurt, zonder aanhef, en mij dan vertelt wat er allemaal niet goed zou zijn aan mijn mails of precies denkt te weten hoe ik iets heb bedoeld. Ik denk dan, je kunt je ook uitschrijven. Dat bespaart ons allebei tijd en energie.

Met dit soort mails (gelukkig ontvang ik ze niet zo vaak) doe ik meestal niets meer. Deed ik eerder wel, ging ik er op in. Met respect voor de ander en vertelde mijn beweegredenen. Hoorde ik vaak niks meer terug. Hier ben ik mee gestopt omdat ik simpelweg liever kies voor dingen doen binnen mijn bedrijf waar ik blij van word, voor mensen die blij met mij zijn. 😊

Nu hoorde ik deze week een klant van me iets zeggen over een ongezouten mail in haar inbox (echt mensen ‘#doe eens lief’ is er niks bij). En zag ik hoe ze ermee worstelde en het haar zo raakte dat het haar hele dag ontregelde. En dat wil je gewoon niet.

De feedback voelt dan vaak als oneerlijk, ongenuanceerd en de ander plaatst je in een hokje waarvan je zelf ook wel weet dat het niet kloppend is. En toch ben je er druk mee.

Misschien is dit herkenbaar voor je?

 

Het helpt dan als je bewust ben van de negatieve gesprekken in je hoofd.

 

“Je kunt jezelf in de put praten. Maar je kunt jezelf er ook uit praten!”

 

Door elke dag (of liever een paar keer per dag) bij jezelf in te checken (kan gewoon op de w.c. of met een kop koffie) kan je jezelf de vraag stellen: hoe gaat het met mij? Wat speelt er? Is het waar wat ik denk. Door stil te staan, ook al is het maar een paar minuten per dag, kun je de gesprekken in je hoofd beter herkennen, waardoor je op dat moment met jezelf in discussie kan gaan en zo je onbewuste gedachten relativeren en gemakkelijk kunt loslaten.

Je wordt bewust van je gedachten door stil te staan. Je brein kan niet twee dingen tegelijk, dus als we steeds maar doorgaan met alle activiteiten en drukte in ons leven, raak je onbewust verzeild in de negatieve gesprekken. Bewust stilstaan en even niks doen, even zitten en staren of juist een fijne meditatie helpt om je gedachten objectiever van een afstand te zien.

Wat is jouw overtuiging wanneer je een vervelende opmerking hebt gekregen? Bijvoorbeeld ‘ik ben niet goed genoeg’. Maar een helpende gedachte kan dan zijn; ‘dit helpt mij om te leren, mijzelf beter te begrijpen en te groeien’. Maak het niet groter dan dat.

Probeer van het negatieve moment een positieve te maken. Zoek bewust iets op waar je blij van wordt, dankbaar voor bent, of lees mooie testimonials terug van mensen die je hebt mogen helpen en blij met je zijn. Je brein kan niet en op het negatieve en tegelijk op het positieve focussen, dus je helpt jezelf hiermee om hiermee meer ruimte aan het positieve gevoel te geven.
En door hier heel bewust tijd voor te maken, zodra je de voor jouw negatieve gevoelens herkent, help je jouw brein ermee om vervolgens een positieve ervaring op te slaan. Hoe vaker je dit herkent, reflecteert, een positief tegenovergesteld gevoel opzoekt, train je jezelf en je brein.

Hiermee zul je zien dat feedback voor jou uiteindelijk slechts feedback wordt, en zul je er niet meer zo een negatieve associatie aan koppelen, of, als dit nog wel eens gebeurt, het sneller kunnen omzetten naar een meer positiever gevoel voor jezelf.

Hiermee kun je weer makkelijker door en houdt het je niet tegen in de groei van je bedrijf, want dat zou pas echt zonde zijn.

Let’s fly high together!

Chanthal

 

PS: Op 1 maart start ik weer met mijn programma De vliegroute naar een succesvol bedrijf. https://chanthalhagedoorn.nl/yes/   Als jij nu echt graag wil doorpakken met jouw bedrijf, grip wilt krijgen op jouw resultaten en jouw eigen persoonlijke vliegroute wilt maken dat past bij jou en jouw bedrijf? Meld je dan nu aan. Als je je inschrijft voor maandag 22 februari 23:59 uur krijg je er ook nog 2 toffe cadeau’s van me bij. 😊
Check het gauw hier!

 

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *