In 2017 gaf ik mijn allereerste challenge. Het leek me gaaf om mijn therapeutische skills aan de businesskant te verbinden en daarom besloot ik dat mijn challenge de volgende naam moest krijgen: The online fear retreat.
I know, niet de beste naam. Want hoezo, een ‘angst retreat’? Het was voor mij een woordgrapje. Ik had zoiets van ‘we gaan eens lekker een week lang onze angsten aankijken en ik ga je ermee in de watten leggen’. Want mijn gedachte was, en is, als je je angsten begrijpt, kunt zien waar soms iets vandaan komt, kun je ook besluiten je er niet langer door te laten leiden.
En omdat ondernemers best een hoop angsten hebben voor van alles en nog wat, waardoor de grote doorbraak nog niet altijd komt, leek het me een uitstekende naam.
Mijn toenmalige businesscoach waarschuwde me. De naam was te onduidelijk, het zou niet uitstralen van ‘yes, hier doe ik aan mee’ en ze had op voorhand grote twijfels. Ik was koppig (oké, dat ben ik nog steeds 😉) liet de naam staan en ging er vol voor. Mijn businesscoach heeft vast een aantal keer diep gezucht maar vervolgens supporte ze me helemaal in de weg die ik had gekozen.
En zo organiseerde ik, zonder een groot advertentiebudget, met een niet al te best gekozen naam, mijn eerste online challenge. Waar 100 vrouwelijke ondernemers op af kwamen, doordat ik uiteraard zelf wel ten volle promootte, zowel op mijn zakelijke pagina’s als via mijn persoonlijke profiel. En zo ben ik die week gaan doen, zat ik vol enthousiasme achter de camera van mijn pc, die ook niet al te best was, maar hey je moet ergens beginnen, lives te geven in een besloten facebookgroep.
Bij de eerste live zat ik de eerste minuten met rode vlekken in mijn hals, zo zenuwachtig was ik, maar tegen het einde had ik de smaak te pakken en verheugde ik me op de rest van de week. Zelfs mijn businesscoach werd gedurende de week steeds enthousiaster, ze stuurde me bloemen en vertelde me hoe goed ik het deed. Die support was tijdens die week enorm fijn, want ik vloog qua emoties die allereerste challenge alle kanten op.
En toen kwam het moment dat ik op vrijdag mijn laatste live zou doen en een aanbod zou doen voor een businessprogramma dat ik zou starten. Dat dit nog iets andere koek was kwam ik al gauw achter. Ik vertelde mijn aanbod enthousiast, lanceerde tegelijkertijd mijn nieuwe website waarop mijn gloednieuwe aanbod stond te prijken. Ik kreeg fantastische reacties, echt waar. En er druppelden zelfs wat aanmeldingen binnen. Maar dat waren er 3 en ik wilde een groep van 9.
Had ik me er even op verkeken dat het echte werk pas na die online week zou starten. Want hey, ik had me toch al compleet en voluit gegeven een week lang? Was het niet tijd om uit te rusten nu?
Dit is echt het moment geweest waarop ik heb geleerd dat ik bereid moet zijn om achter mijn klanten aan te gaan. Het is een boodschap die ik heden ten dage nog steeds altijd aan mijn klanten mee geef. Want we laten onze potentiële klant vaak veel te vroeg los. En terwijl jij dan denkt ‘er zal wel iets niet kloppen aan mijn aanbod of ze zijn er nog niet aan toe’, laat je dus je klant keihard weer bungelen, terwijl je net het lijntje zo goed naar je aan het toetrekken was.
Om mijn onnozelheid van toen kan ik nu hard lachen en zo lang is het nog niet eens geleden. Dus ik ging achter mijn klanten aan, organiseerde nog weer een gratis offline bijeenkomst, belde me suf met deelnemers aan de challenge en werd dit harde werk beloond. Ik startte met precies 9 deelnemers aan het businesstraject en dat is een gouden reis geweest, voor de deelnemers en voor mij zelf.
Het is soms maar goed dat je aan de voorkant niet altijd precies weet wat ervoor nodig is, denk ik nu wel eens. En je kan er ook alleen maar komen door te doen, te gaan lopen en te mogen ontdekken wat voor jou werkt.
Ook nu zie ik het nog altijd terug bij mijn klanten. Ze willen het liefst dat iemand ze precies vertelt hoe ze het moeten doen, hoe ze iets moeten inrichten, wat exact de stappen zijn die iemand heeft te zetten en die ze het liefst nauwgezet volgen.
Lieve mensen, laat dit dan je wake-up call zijn. ZO WERKT HET NIET!!
Klanten die nu ook aan mij vragen: ‘vertel me alsjeblieft wat ik moet doen’. Die help ik uiteraard, maar niet op de manier zoals je misschien zou denken. Want ja, ik weet wel degelijk wat vaak goed werkt en weet wanneer een concept duidelijk en aantrekkelijk of vaag en nietszeggend overkomt. Uiteraard vertel en leer ik mijn klanten over marketingwetmatigheden en waar je het wiel voor je business niet opnieuw hoeft uit te vinden, daar waar iets zijn werkzaamheid of effectiviteit al duizenden keren heeft bewezen. Want dat zou gewoon stom zijn hier je hoofd voor in het zand te steken.
Maar er is altijd een heel belangrijk element in dit hele verhaal. En dat ben JIJ. Jij moet het gaan doen, iets dragen en gaan lopen. En daarvoor heb je de zelfleiderschap handschoen aan te trekken. Jij bent de baas van je bedrijf, mocht je dit punt hebben gemist. 😉
En dat betekent dus ook dat je jouw eigen keuzes hebt te maken, al lijkt het soms dat niemand in je omgeving deze begrijpt of wordt het zelfs afgeraden. Net zoals ik toen koppig was en die naam op mijn challenge plakte, waar ik nu ook voor een andere naam gekozen zou hebben, was het toen op dat moment wel degelijk wat klopte voor mij en waardoor ik kon gaan handelen. Iets waar ik zelf mee kon beginnen te lopen en wel een week lang handen en voeten aan kon geven.
En dat is een heel belangrijk en cruciaal iets. Want iets kan nog zo mooi zijn of beter “bedacht” aan de voorkant. JIJ MOET HET DOEN.
En echt, ik kan dit wel van de daken schreeuwen, zo graag wil ik dat je dit punt begrijpt.
Ga van een stroperige naar een stromende business.
Kies dus voor jouw ideale klant. Niet vanuit een bedacht iets. Maar echt voor die persoon waar jij echt dolgraag mee wilt werken en er voor wilt zijn. Je weet echt wel wie dit is.
Dus hou op je te verschuilen en spreek je nu eens echt uit voor wie jij er bent.
Creëer een aanbod waar je zelf vol van bent. Dat jij wel van de daken kunt schreeuwen. Laat de verwachtingen eens los en ga eerst eens in dat stuk enthousiasme zitten. Daarmee wordt je woest aantrekkelijk voor jouw potentiële klant en gaan ze naar jou toe bewegen. They are waiting for you to rise.
Daarna, het verder uitwerken van plannen. Bouwen aan je business. Verstevigen van je concept. Strategieën. Ze zijn allemaal een gevolg van. Ze zijn heel belangrijk, daar hoor je me immers vaak genoeg over.
Maar ga nou eerst eens in dat stuk ervoor zitten. Het doen vanuit enthousiasme. Jezelf laten zien vanuit jouw overtuiging. Gewoon een beetje gek zijn en schijt hebben aan de vele meningen van anderen over hoe het hoort of wat het beste is.
Eerst moet je dat eerste stukje fixen. Anders blijft het stroperig.
Als je nu je ogen dicht doet en je echt, echt, stil staat bij wat je het allerliefste zou doen en met wie dat zou zijn… stel je dat eens voor…. Zie hoe je aan het werk zou zijn… [neem hier even een moment voor en lees dan weer verder als je dit voor je ziet].
En doe dan je ogen weer open. Dat wat je hebt bedacht, voor je ziet, ben je dat pad momenteel aan het lopen? Aan het neerzetten? Ga je daar vol voor? Voel je de ‘joy’ dit voor je te zien?
Of zag je stiekem nog je oude klant voor je, of een klant waar je ooit al iets hebt voor hebt bedacht, of een aanbod waarvan je dacht dat het wel goed zou doen, zag je dat nog voor je? Of heb je wel iets gezien of gevoeld en weet je het diep van binnen wel, maar ja, er zijn al zoveel anderen die dit doen, wie zit er nu op jou te wachten..??
Hou op, je houdt jezelf voor de gek.
Mijn boodschap met deze ‘zoete zinnen’ is dan ook dat je veel meer mag leunen op je eigen wijsheid en het ‘weten’ in jou. Dat je jezelf nou potdikke eens toe staat er echt te zijn voor degene die jij wilt en op een manier jouw business inricht omdat dat de manier is waarop dit het allerbeste bij jou past. Zonder te kijken naar wat anderen doen, wat de gevestigde orde in jouw ogen doet. Het is tijd voor een nieuwe orde. Punt.
En als jij op dat punt staat. Er klaar voor bent om jouw bedrijf nu echt voluit (verder) op te tuigen, dan werk ik heel graag met jou in mijn nieuwe ronde van De vliegroute naar next level ondernemerschap. In het najaar start er weer een nieuwe, bevlogen groep waarvan de eerste plekken reeds gevuld zijn. Ik adviseer je om dan ook niet te lang te wachten om een gesprek met mij aan te vragen. Dan kijk ik eerlijk en open met je mee of mijn traject is wat jij nu nodig hebt. Klik op deze link om jouw gesprek met mij aan te vragen. Ik kijk ernaar uit!
Mocht dit blog ergens iets bij je oproepen, vind ik het leuk als je het met me deelt. Ennuh, twijfel niet om dat gesprek nou met me aan te vragen, want ik kijk heel graag even met jou en je business mee. Doen he?!