Ready, set, go. Of toch niet…

Hoe is het met je? Groeit jouw bedrijf zoals je graag zou willen, of valt daar nog wat winst te behalen? Ik hoop natuurlijk het eerste van harte voor je, echter hoor ik van ondernemers die ik spreek ook vaak de volgende geluiden en frustraties:

“Het loopt niet”.
“Ik heb moeite om klanten aan te trekken”.
“Ik heb moeite met verkopen”.
“Wie ben ik nou helemaal”.

Dit hoor ik wel eens. En dan vraag ik “hoe leuk vind je zelf wat je doet?”
Het antwoord is 9 van de 10 keer dat ze het niet meer zo leuk vindt. Waarom ben je dit begonnen? Met welke reden? Allemaal vragen waar ik oprecht nieuwsgierig naar ben.

Dat niet leuk meer vinden zit dan heel vaak niet in het eigenlijke werk of vakgebied. En heel soms ook wel. Het zit echter vaak in het niet voldoende werk hebben en moeite hebben om klanten aan te trekken.

We leven in een land waar iedere dag nieuwe bedrijven ontstaan. De zelfstandig professional is hot. Maar er is weinig sexy aan wanneer we klaarzitten voor klanten die er niet of nauwelijks zijn.
We leren van alles op school. En waarschijnlijk heb jij ook flink geïnvesteerd in de juiste kennis op jouw vakgebied. Of ben je dit nog aan het doen. Allemaal goed.

Heb jij echter ook ondernemersvaardigheden geleerd? Of dacht je dat je vanzelf met de juiste vakinhoudelijke kennis ook een expert zou zijn op administratief, financieel, sales, marketing en communicatief gebied?
Hoe weet je waar je in dient te investeren?
Hoe schrijf jij je teksten?
Hoe zet jij jezelf in de markt neer?Doe jij acties op een dag die werkelijk bijdragen aan de groei van jouw bedrijf?
Of kan dit allemaal nog wat beter?

Ik begrijp het echt wel hoor. Wil je echter op grotere schaal ondernemen en aantrekkelijk worden voor jouw klanten dien je toch te beschikken over enige ondernemersvaardigheden.
Jouw waarde inzien. Aanbod en prijs bepalen. Zichtbaarheid op social media. Weten waar jij expert in bent. Uitbesteden waar je niet goed in bent. Een logisch verdienmodel.
Het is allemaal nogal wat.

Ik weet dat jij ook ‘hot’ bent. Alleen dien jij te weten hoe je dit dient te vertalen.Je hebt te weten waar je vandaan komt om je route en positionering uit te zetten. Om te bepalen waar je naartoe wilt. Er een strategisch plan aan koppelen zodat je precies weet wat je op maandelijkse, wekelijkse en zelfs dagelijkse basis te doen hebt aan acties. Hiermee wordt jouw bedrijf een ‘fun place’ waar jij echt graag werkt, omdat het resulteert in dat je niet langer met losse flodders schiet maar grip krijgt op jouw resultaten.

Wil je dus dat je bedrijf gaat uitpuilen met allemaal toffe klanten, dan zul je op consistente basis acties dienen te doen (die werken, weliswaar 😉 . Ik ben heel benieuwd of jij vindt dat je grip hebt op jouw resultaten.

Lang verhaal kort. Zorg dus dat je weet waar je naartoe aan het bewegen bent. Maak een plan en stick to it. Ready, set and go!

Laat een reactie achter