Lack of direction, not lack of time, is the problem - Chanthal Hagedoorn
Blog Lack of direction

Lack of direction, not lack of time, is the problem

Tijd. We hebben er nooit genoeg van voor alles dat we graag willen doen, nietwaar? De meeste ondernemers die worstelen met de groei van hun bedrijf zitten vaak met deze kwestie te stoeien. En de meest succesvolle ondernemers hoor je hier amper over.

Hoe komt dit toch? Want we hebben allemaal net zoveel tijd in een dag. Wat maakt nu dat zij de tijd beter weten te managen in hun bedrijf en leven?

Heel simpelweg heeft het te maken met keuzes maken. De boel inrichten zodat het werken in je bedrijf makkelijker wordt. En ja, dat kost even tijd. Maar hou op zeg. Je hebt net zoveel tijd als Beyonce in een dag. En voordat je denkt ‘ja maar zij heeft een heel team dat haar ondersteunt’, dat is niet altijd zo geweest.

Want er zit in mijn beleving nog iets voor, wat nog veel belangrijker is dan hoe je jouw tijd managet, en dat zit ‘m in de richting die je voor jezelf hebt bepaald. Wat wil je?

Als je iets echt wilt, dan zorg je dat het voor elkaar komt. Linksom of rechtsom, en dat heeft dan echt niet zoveel met tijd te maken, maar alles met wat jij nu echt wilt. Mijn bedrijf is de afgelopen twee jaar ontzettend hard gegroeid en ik kon het zelf amper bijbenen. Dus ik zat prompt in een andere fase met mijn bedrijf, maar nog niet alles in mijn bedrijf was daarop ingericht en meegegroeid.

Maar dan is het zover en deal je ermee.

Dus ik ging aan de slag met workflows, zodat ik of mijn teamleden op een aantal zelfde knoppen in mijn bedrijf kon drukken als de workflow dit aangeeft. Die workflow hangt vast aan mijn jaarplan en dan wordt het ook veel makkelijker uitbesteden wanneer je gaat werken met een team. Dat geeft overzicht en rust in je bedrijf. En dat maakt dat je op de zaken vooruit kunt gaan lopen.

Echter ik spreek zoveel ondernemers die menen al van alles te moeten inrichten terwijl het in de basis eerst nog aan wat anders schort. Als je jouw bedrijf als een dashboard voor je kunt zien, welk knopje knippert dan het hardst? Welk onderdeel dient het eerst aangepakt te worden? Is dat marketing, sales, je administratie, wat is het? Kijk daar goed naar en wees er eerlijk over. Want het is heel lekker om het antwoord op je probleem te zoeken op de verkeerde plek in je bedrijf, maar dat helpt je niet verder. Stop dus met het ontwijkende gedrag en kijk nu eens wat je echt hebt te doen.

Het heeft dus echt niet zoveel te maken met tijd, als wel prioriteit. En daar komt die richting dan weer om de hoek kijken. Want als je echt heel goed weet waar je naartoe wilt met je bedrijf, voor de langere termijn maar ook wat je dit jaar wilt doen, waar je wilt zijn in december 2020. Dan maak je toch veel makkelijker de vertaalslag naar wat je in een kwartaal, maand of week te doen hebt?

En zolang die richting niet bepaald is, ben je ‘all over the place’ en lekker druk. Ziet er van een afstand fantastisch uit. Maar jij weet hoe het van dichtbij is en waar je stiekem best mee zit.

I’ll get that. Echt, want geloof me. Je bent zeker niet de enige die hier mee rondloopt. Maar als je dit nu leest dan hoop ik dat wanneer je klaar bent hiermee de tijd neemt om eerst eens goed te bedenken wat je nu wilt. Wie wil je zijn, met wie wil je werken, waar wil je naartoe en wanneer dient dit alles te gebeuren? We zitten alweer op de helft van het eerste kwartaal en wanneer je dit nu nog niet goed voor jezelf hebt bepaald sta je volgens mij op -10 punten. Sorry to say so.

Dat heeft niks te maken met dat het in vertrouwen mag ontstaan, in flow of dat dit saai zou zijn, want dat hoor ik ook wel eens. Bij mij gebeurt er genoeg in vertrouwen en als je het zo wilt noemen in flow. Dat komt doordat ik mijn stippen aan de horizon heb geplaatst en weet wat ik wil. Dat heb ik heel helder en dat bepaalt mijn richting.

 

“Lack of direction, not lack of time,
is the problem.”

 

Het afgelopen jaar heb ik mijn team uitgebreid en gewerkt aan workflows.

Voor degene die denkt ‘wat bedoel je nou met een workflow’, dat zijn een aantal logische handelingen of activiteiten die je inzet die tot een zeker resultaat zullen leiden. Zodat je die misschien zelfs niet meer handmatig hoeft te doen maar door een systeem of tool in je bedrijf laat overnemen, of door een ander teamlid.

En sommige workflows ontstaan gewoon he? Denk nu niet dat jij deze niet hebt in je bedrijf. Want wanneer jij iedere maand iets terug laat komen in je bedrijf met een bepaalde taak die je doet heb je hier misschien al een bepaalde werkwijze (en dus workflow) voor, al is deze misschien niet beschreven. Het gaat er alleen om dat het je zoveel makkelijker zal maken wanneer je hierin mails die bijvoorbeeld in dit proces aan klanten verstuurd dienen te worden, of zaken op je website klaar gezet moeten worden of om welke handeling het ook gaat, dit geautomatiseerd kan verlopen of zodanig ingesteld dat er automatisch een melding oppopt bij de verantwoordelijke persoon. Zo loop je niet achter de feiten aan of voel je constant druk van zaken die nog “moeten” in je bedrijf.

En dat start weer met strategieën. Want die vertellen je namelijk precies wat je hebt te doen in je bedrijf. Daarop gebaseerd kun je een realistisch plan maken. Realistisch, want daar houd ik van.

En dat plan integreer je vervolgens weer in systemen. Dus ja, dan is de cirkel rond. En dat vraagt steeds weer nieuwe aandacht hoor. Die hele ontwikkeling blijft een constant proces. En met de groei van je bedrijf ook steeds weer nieuwe uitdagingen.  Je hebt hiermee steeds weer opnieuw te kijken naar jezelf en jouw bedrijf en jezelf de vraag te stellen: Wat wil ik?  En zorg er nou eerst eens voor dat je hier een concreet antwoord op hebt.

Je maakt het jezelf anders onnodig moeilijk. Zo jammer vind ik dat. Want de strategieën die je daar vervolgens aan kunt koppelen zorgen er nou net voor dat je daar wat op mag leunen in je bedrijf. En dat geeft je weer ruimte en tijd om andere toffe zaken in je bedrijf te ontwikkelen. The crazy stuff, waar ik ook zo van houd. Want anders zou ik het pas echt saai vinden.

Als je hier nou mee aan de slag gaat, sta je voor je het weet jouw eigen Superbowl te rocken 😉.

 

PS:

Dit zijn 2 manieren waarmee ik je al zeer binnenkort kan helpen bij het opbouwen van een succesvol bedrijf dat past bij jou. Kijk maar of er iets voor je bij zit:

  1. Luister hier mijn Hoogvliegers Podcast. En vind je het tof? Abonneer je dan gelijk en laat hier even weten wat je ervan vond, thanks! 😊
  2. Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven