Zo vaak hoor ik onderstaande zin. Nou, let op. Komt ‘ie:
“Het voelt niet goed.”
In mijn visie laat deze zin je op een plek staan waar je liever niet (meer) wilt zijn.
Ik zal me nader verklaren, want wat ik hiermee niet bedoel, is dat je jouw gevoelens niet serieus hoeft te nemen. Als op en top gevoelsmens (want ik huil direct bij een zielige scene op tv, bij een afscheid van iets of iemand pink ik steevast een traantje weg en bij de opening van mijn kantoor en 40e verjaardag hield ik het tijdens mijn woordje niet droog, ik bedoel maar) wil ik er graag wat over zeggen.
Het wordt naar mijn mening te vaak gebruikt om je achter te verschuilen. Om, wanneer je de zin ‘het voelt nog niet helemaal goed’ dit de meest legitieme reden is om maar niet in actie te hoeven komen. Echt, deze zin houdt je op een plek waar je liever niet meer wilt zijn.
Wanneer je verder wilt komen met je bedrijf, voelt het ook heel vaak niet goed. Hoe denk je dat ik mij ooit heb gevoeld bij mijn eerste facebook live? Bij mijn eerste webinar? Bij mijn eerste grote investering? Dat voelde niet echt goed, kan ik je zeggen. Ik had er buikpijn van. Het was freaking spannend. Maar ik wist toch dat ik het moest doen, ondanks dat het niet fijn voelde. Omdat ik wist dat het mij zoveel meer groei voor mijn bedrijf zou opleveren. En ik weet heel zeker dat dat wel is wat ik wil.
Als ondernemer hebben we keer op keer belangrijke beslissingen te maken. De ene groter dan de ander. In de TGV van het ondernemerschap komen ze soms in sneltreinvaart aan ons voorbij en hebben we keuzes te maken die ons soms ontzettend doen wankelen. En juist dat wankelen vind ik nou zo mooi. Want wanneer het allemaal easy gaat, gebeurt er meestal vrij weinig en is er in bijna alle gevallen stilstand. Wanneer je daar echt oké mee bent, ben ik dat ook.
Je hoeft van mij niet voorbij te gaan aan je gevoel. Dat is niet wat ik hiermee bedoel. Het wil je vaak wat zeggen, en je even vaak foppen. Je brein houdt je graag daar waar het veilig voelt. Je mag leren je gevoel er te laten zijn en toch ook nog te kunnen handelen. En acties uitzetten voor je bedrijf waarvan je weet dat die goed zijn om te doen. Want alleen jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor het resultaat van jouw bedrijf.
Je bedrijf ben jij, jij maakt het uniek. Tegelijkertijd mag je het soms wat mij betreft ook wat meer los zien van jezelf. Zodat je zaken kunt gaan implementeren omdat je die te doen hebt voor de groei van je business.
Het gevolg daarvan is meer klanten met wie jij mag werken, een grotere omzetrealisatie en meer impact met de boodschap die jou zo aan het hart gaat.
En dat. Dat geeft pas echt een goed gevoel.