Wanneer ik met mijn klanten in gesprek ben over hun concept en positionering, dan kijk ik altijd naar de rode draad in iemands levensverhaal.
En toch hoeft niet dat hele levensverhaal verteld en openbaar te worden. Sommige klanten zijn hier wel eens bang voor. Want we horen overal zo dat we wat van onszelf moeten laten zien dat het soms lijkt of we alleen maar succesvol kunnen worden als we alles delen en laten zien.
En dat is een grote misvatting. Sterker nog, als je het hebt over positionering, is het juist slimmer om niet alles te laten zien. Je kiest een aantal elementen eruit en dat laat je zien. Een duidelijke route, die herkenbaar wordt.
Niet alles laten zien, betekent niet dat het daarmee niet persoonlijk kan zijn, dat is het nog net zo goed. Maar je mag jezelf in het ondernemerschap en in je concept en positionering opnieuw uitvinden.
Dat is voor mij altijd een puzzel, welke ideeën, verhalen en elementen, woorden en beelden er aan een specifiek concept mogen kleven.
Dat start van binnenuit. Kijken naar jouw verhaal, waar je vandaan komt. Vaak hebben mensen dan de neiging om alles in het concept te moeten stoppen, omdat het hun verhaal betreft en het anders niet volledig lijkt. Maar dat is dus niet slim.
Ik zie het altijd als een appelboom. Je hebt appels die al te lang hangen en al een beetje gaan rotten, je hebt appels die al op de grond liggen en waar op getrapt wordt, je hebt appels die aan de boom hangen en nog een beetje moeten rijpen en je hebt appels die superrijp zijn, er glanzend uitzien en waarvan als je er langs loopt het water je al in de mond loopt.
“Een rijpe vrucht smaakt nu eenmaal het lekkerst.”
Zo is het ook met jouw verhaal, jouw kennis en de thema’s waar jij veel over weet. De appels die al te lang hangen zijn de thema’s waar jij al heel veel over hebt verteld of veel mee hebt gewerkt en ook een kei in bent, maar die je misschien niet meer zoveel plezier geven of waarvan je merkt dat het je niet meer zo dient in je bedrijf of je ergens klanten mee trekt waarvan je merkt dat het minder goed past.
De appels die op de grond liggen zijn de zaken en thema’s in je bedrijf en die over jou gaan die je niet meer nodig hebt. Je kent ze nog wel, maar ze behoren bij een oud verhaal. Je kunt ze soms nog wel vertellen ter inspiratie voor een ander, maar omdat je merkt dat het jou niet meer dient mag je dit ook echt los laten. Het doet er niet meer toe.
De appels die nog een beetje moeten rijpen, is vaak de richting en de thema’s waarvan je weet dat je er dichtbij zit. Je voelt dat er een nieuw pad aankomt in je leven of met je bedrijf. Maar dat er nog net even iets meer voor nodig is en je de ideeën hiervoor nog even moet laten rijpen. Ze mogen nog iets meer voedingsbodem krijgen, soms door een stukje kennis, soms door geloof en vertrouwen of door net iets meer ervaring.
En dan zijn er de superrijpe appels. Dat zijn die zaken en onderwerpen waar je niet over uitgepraat raakt, je er als een vis mee in het water voelt, je expert in bent en voelt en waar je anderen gemakkelijk mee inspireert.
Op dat laatste stuk, de superrijpe appels, is waar je jouw bedrijf op bouwt. Daar ben je immers heel sterk in en dat is echt waarop je positie mag claimen.
Wat ik echter heel vaak zie en echt een belangrijk iets is om je te realiseren, is dat ondernemers wel eens proberen een bedrijf op te bouwen op een van de andere stukken, op de appels die al zijn gevallen, de onrijpe of die al wat aan het rotten zijn.
Daar kom je niet ver mee. Soms wel een eindje hoor, maar er zal altijd iets van moeizaamheid in zitten. Kom je niet lekker in je bedrijfsritme, zoals ik dat wel eens noem, omdat je vanuit het verkeerde stuk opereert.
En weet je, je hebt het soms niet eens door dat je dat doet. Dat vind ik nou echt het magische van coaching, dat ik deze spiegel mag voorhouden, de ‘dots’ mag ‘connecten’ voor mijn klanten en hiermee iets kloppend gemaakt kan worden. En dan gaat het stromen en gaat het dak eraf.
En heel eerlijk, soms gebeurt dit in een eerste gesprek en kan de ander mij ook direct volgen. Soms gebeurt dit halverwege een traject en soms gebeurt het ook pas een half jaar na afloop van een businesstraject. Want soms heb je tijd nodig om te verwerken en te kunnen pakken wat ik zeg en je aanreik. Bovendien is vertrouwen zo ontzettend belangrijk. Daarom dien je ook in de meest rijpe vruchten kant te gaan opereren, want daar zit je succes. Strategieën hebben ook enkel dan zin. Dan kun je gaan bouwen. Omdat je deelt en kunt gaan staan voor waar je in gelooft.
Zo kreeg ik afgelopen week een berichtje van Sietske waarin ze me schreef:
“Toen ik bij jou kwam had ik het vertrouwen in mijzelf verloren als het ging om ondernemen. Ik had zoiets van blijkbaar snap ik niet hoe dit werkt en heb ik iemand nodig die me gaat vertellen hoe dit werkt. Zo stapte ik jouw traject in. Ik werd in dit traject aan alle kanten getriggerd. Ook in mijn onzekerheid. Durfde niet te vertrouwen op mijn ideeën en had het gevoel dat ik voor mijn bedrijf altijd meer moest doen of meer moest zijn dan wat ik was of deed. Ik dacht door strategieën in te zetten voor mijn bedrijf het succes wel zou komen maar ik leerde een heel andere en wel meest belangrijke les ooit. Door de spiegel die jij mij telkens voorhield besloot ik om op mijn eigen manier te gaan ondernemen. Dit was voor anderen misschien niet altijd slim of logisch, maar het voelde voor mij goed en kloppend. En juist met die beslissing kwam het succes een half jaar na afloop van het traject. Ik heb nu het geloof om te delen waar ik voor sta op social media, wie ik ben. Niet vanuit een idee omdat het me geld gaat opleveren. Maar wat wel gebeurt want mijn traject zit voor het eerst helemaal vol. Ik ben je mega dankbaar dat je mijn spiegel bent geweest en alles wat je me hebt geleerd. Dit komt recht uit mijn hart.”
Als ik dit soort berichten ontvang van klanten stroomt mijn hart over van blijdschap en dankbaarheid. Dan denk ik ‘yes, weer iemand die precies is gaan doen en is gaan staan voor wat altijd al de bedoeling is geweest’. Het maakt dan niet uit dat het grote succes na afloop van het traject komt. Het is allemaal nodig geweest en part of the whole story. Want ik zie het vaak direct, waar het zit bij iemand. En dat zeg ik dan ook steeds. Maar wat je wel of niet al kunt horen bepaal je zelf. Jij maakt je eigen keuzes. En het gaat wat mij betreft wel over geld verdienen maar ook weer niet, net zoals Sietske zegt hierboven. Met een bedrijf dien je geld te verdienen anders is het geen bedrijf, plat gezegd. Maar mensen gaan natuurlijk alleen in de rij staan voor die rijpe vruchten, die zijn overheerlijk. En dat kan alleen als je gelooft in wat je te brengen hebt en je mensen rijkelijk van jouw rijpe appels laat proeven. Er mee rond loopt op een dienblad, als je snapt wat ik bedoel.
Dit soort verhalen van ondernemers en zien wat mijn klanten nodig hebben, in hoe ik ze het best kan begeleiden, hoe iets echt een succes kan worden, heeft er voor gezorgd dat ik vorig jaar mijn jaartraject voor ondernemers ben gaan doen. Het programma ‘De vliegroute naar next-level ondernemerschap’. Een programma gecombineerd met mentorschap, businesscoaching, verbinding, het verstevigen van je concept en het geloof in jezelf, strategieën, mindset en bovenal groeien als mens en ondernemer. Omdat je enkel vanuit deze elementen zakelijk meesterschap creëert. En trust me, dan is een jaar niet lang. Het is precies wat je nodig hebt, dat voorbij zal vliegen en waarin je nu echt gaat excelleren.
Als jij ook niet gelooft in snel succes maar one year round vol commitment wilt werken aan jezelf en aan je bedrijf, naar jouw next level bedrijf wilt groeien, dan nodig ik je uit voor een nieuwe ronde van De vliegroute naar next level ondernemerschap dat in het najaar weer start. Wil je met mij in gesprek of dit het traject is voor jou en of dit nu is wat jij nodig hebt? Mail me dan even kort met je bedrijfsgegevens en dan neem ik z.s.m. contact met je op. Ook als je twijfelt, ik spreek je graag. 😊
Ik ben dan ook benieuwd of jij al heel goed ziet waar jouw expertise nu echt zit en waar je supersterk in bent. Ben je aan het ondernemen vanuit jouw rijpe vruchten of kom je erachter dat dit nog niet helemaal het geval is?
Leuk als je met me deelt hoe dit voor jou is en wat dit blog bij je oproept.