Als de wereld op je af komt - Chanthal Hagedoorn
Blog als de wereld op je af komt

Als de wereld op je af komt

Ken je het schilderij van Edvard Munch? Het hangt bij ons jaren in de woonkamer (althans een replica) en ik vind het prachtig. Ik raak er niet op uitgekeken.

En ja, op het portret van het poppetje is het masker 😱 in de film Scream gebaseerd/geïnspireerd. De Schreeuw is een psychisch zelfportret van Edvard Munch. Het is een schilderij gebaseerd op een eigen traumatische ervaring. Laat ik je even meenemen in dit schilderij. Het leidt echt ergens toe. 😉

Op een avond wandelde Munch met vrienden terug naar de stad Oslo. Ze bleven staan op een brug. Terwijl zijn vrienden doorliepen, bleef Edvard staan, aangegrepen door het landschap en de lucht met de ondergaande zon. Hij hoorde en voelde het landschap rondom hem schreeuwen. Hij kreeg een onmachtig en depressief gevoel. Deze gebeurtenis maakte zo veel indruk op hem dat hij deze gebeurtenis later vastlegde op doek.

Hij schilderde De Schreeuw in een periode na een bijzonder pijnlijke liefdesverhouding met een getrouwde vrouw, Millie. Tijdens de door jaloezie, achterdocht en pijn getekende relatie schilderde de kunstenaar een aantal doeken die het verloop van de verhouding illustreren. Toen zijn relatie met Millie definitief voorbij was, schilderde hij De Schreeuw. De ontzette, tot wanhoop gedreven figuur zou dan Edvard Munch moeten zijn.

Vaak wordt gedacht dat de figuur op de voorgrond schreeuwt maar in werkelijkheid schreeuwt het landschap naar hem en bedekt het figuur als reactie zijn oren.

Als de wereld op je af komt

De ontzetting en wanhoop is voelbaar in dit schilderij en intrigeert mij enorm. En hoewel ik hoop dat je geen depressiviteit kent bij jezelf of van dichtbij hebt meegemaakt, denk ik dat je wel kan voelen wat ontzetting of angst met je kan doen. Zeker wanneer de wereld zo op je af komt dat je je liever schuil houdt. Je handen voor je ogen.

En hiermee kom ik op het punt dat je het als ondernemer ergens wel zult herkennen. Want je hebt ‘out there’ te zijn, je boodschap verkondigen. Nietwaar? En natuurlijk zijn er vele manieren om dit te doen en als jouw boodschap echt van jou is, zul je zien dat het steeds makkelijker wordt om dit te doen. En toch…. is het dan soms veel, zelfs wanneer je jouw story ownt, aligned bent, authentiek bent of welk woord jij er ook aan wilt geven. Want wanneer je als ondernemer je vijver vergroot, wordt de wereld groter, intenser en komt er hoe dan ook meer op je af. In de vorm van je zichtbaarheid op video, social media of challenges, reacties van anderen, mails, pm’s, messengerberichten en appjes. Dat voelt soms mega overweldigend. Soms prachtig. En soms ook gewoon teveel.

Voor mijn klanten geldt dat ze hier soms bang voor zijn. Reacties van anderen wanneer je zichtbaarheid groter wordt. Je weet alleen niet precies waarom dit zo is. Dat snap ik, want dat merk je meestal pas gaandeweg. Want ergens wordt er iets getriggerd in jou. Iets wat soms heel diep zit, of je al even vergeten was. En dan plots is het er opeens weer, pal voor je neus en kun je er met geen mogelijkheid meer omheen. En is de enige weg erdoorheen. Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

Antenne

Toen mijn moeder jaren terug depressief was, was het ook mega veel. En overweldigend. En was de wereld gewoon even te groot. Voor haar. Maar ook voor mij. Ik nam vrij van het werk en zorgde een aantal dagen op haar dieptepunt voor haar. Daarna ging het heel langzaamaan steeds iets beter met haar, overigens zeker niet alleen door mijn goede zorgen. Het zorgen voor anderen om mij heen ben ik blijven doen. Ik wilde graag dat mensen om mij heen het goed hadden. Maar dat kwam ook omdat ik er een soort 2e antenne voor had (ontwikkeld). En als middelste kind was ik ook letterlijk vaak de bemiddelaar.

Het maakte dat ik in latere functies vaak eerst zorgde voor de ander, geven was wat ik deed. Peilen wat er speelde. Ik had er oog voor. Voelde vaak al de spanning van iets of een verhouding in een relatie alvorens het openbaar was. Een kwaliteit. Maar het zorgde er wel voor dat ik soms veel op me af liet komen. Te veel. Met een bijna burn-out op de loer.
Een aantal jaren geleden toen ik mijn praktijk aan de wilgen hing en mijn bedrijf startte in ondernemerscoaching ging ik heel bewust mijn zichtbaarheid vergroten. Daarmee liet ik ook toe dat ik mijzelf steeds een beetje meer aan de wereld liet zien. En de wereld ook steeds een beetje meer in mijn leven kwam.

Als je niet oppast kan dat stuk meer ruimte krijgen dat je lief is.

Ik laat daarmee het zorgen voor de ander toch echt veel meer achterwege. Ik heb gemerkt dat ik mijzelf er niet mee help, en het maakt me ook niet altijd een leuker mens.

Zeker in mijn bedrijf mogen mijn lieve klanten zelf de regie nemen voor hun leven en doelstellingen in hun bedrijf. Dat neemt niet weg dat wanneer je met mij werkt ik er niet voor je ben. Ik denk dat ik meer geef dan mijn klanten van me verwachten en ik heb ook de overtuiging dat dat de beste manier is. En het past bij me. Maar ik ga het niet voor je doen. Ook al heb je zoveel angst en zou mijn eerste ingeving kunnen zijn om in actie voor je te komen. 😉

Want ja, mijn antenne is er nog steeds. Ik voel vaak al aan met welke vraag een klant gaat komen. Da’s soms heel prettig. (Soms ook vermoeiend voor mijzelf, ha ha). Ik heb af en toe dus heel bewust mijn antenne in te schuiven, anders sta ik 24-7 aan met mijn voelsprieten.

Ik ben heel benieuwd hoe jij het ervaart, wanneer je ook (deels) online werkt en/of online marketing toepast waarin je jouw zichtbaarheid aan het vergroten bent. Want ja, tegenwoordig dien je toch iets aan marketing te doen als je klanten wil. 😉 En hoe slimmer je dit toepast des te makkelijker het gaat. Natuurlijk zoveel mogelijk vanuit jezelf, dat werkt het allerbeste. Met een concept vanuit jou waar je door opgemerkt gaat worden.

En laat ik je er ook bij vertellen, dat deze zichtbaarheid mij een onwijs leuk netwerk heeft opgeleverd, heel veel leermomenten over mijzelf en de meest toffe klanten. En dat maakt me, naast de veelheid dat het (online) ondernemerschap soms met zich mee brengt en af en toe net zoals bij Munch opeens even binnenkomt, ook een onwijs blij mens dat met volle teugen geniet van deze veelzijdigheid.

Hoe is dit voor jou? Herken je wat in mijn verhaal, op welke manier dan ook? Als je het met me zou willen delen, kun je hieronder een reactie plaatsen.

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven