Ik hoor het vaker van mijn klanten. “Ooh, dat wil ik niet doen, want dat vind ik zo ‘in your face’”, of “dat is toch veel te veel” of “ik voel me enorm bezwaard om dat zo te doen” en “zelf heb ik ook aan 1 mail voldoende”.
Ze hebben het dan over e-mailmarketing, een funnel die men aan het instellen is of bijvoorbeeld over de hoeveelheid koopknoppen op een salespage. Het voelt dan al snel te veel in hun marketingactiviteiten en gaan uit van hun eigen referentiekader.
Er is alleen een belangrijk punt hierin. Hoe jij zelf handelt of hoe jij zelf vindt dat iets overkomt, kan zomaar totaal verschillen van hoe je klant vindt dat iets overkomt.
Ik zeg het zo vaak tegen mijn klanten ‘je dient je potentiële klant te helpen een keuze voor jou te maken’. En dat doe je niet met maar 1 mail, ook al ben jij zelf wel een snelle beslisser. Je potentiële klant heeft vaak echt iets meer van je nodig om een besluit te kunnen nemen. Dus stuur die extra reminder mail als je een supertof aanbod hebt.
Datzelfde geldt voor dingen doen in je bedrijf. Je doet iets niet omdat je dat zelf ook nooit doet, gebruikt of inzet.
Zoals geen blog schrijven omdat je zelf nooit blogs leest.
Geen podcast maken omdat je zelf nooit podcasts luistert.
Geen posts schrijven op social media omdat je daar zelf ook bijna niet rondhangt.
Geen webinars geven omdat je zelf nooit webinars kijkt.
Buiten het feit dat het prachtig is als je weet wat je allemaal niet wilt, zul je toch iets moeten doen waarmee je jouw klanten wilt aantrekken. En eerlijk gezegd vind ik het heel gevaarlijk als iemand zegt ‘dat is niet mijn stijl, ik ga dat nooit doen’, maar vervolgens ook niet met andere opties komen van wat ze dan wel willen doen. Ik vind dat je jezelf hier op voorhand al zo vast zet met wat je allemaal niet wilt, dat het je tegelijkertijd ook haast een soort van excuus geeft om dan maar niet in actie te hoeven komen.
Want ja, je bent dan lekker standvastig en loyaal aan jezelf, en dat is toch heel belangrijk? Lekker jezelf zijn in je bedrijf!
Jazeker, zou ik zeggen. Maar niet als je met “lekker jezelf zijn in je bedrijf” geen klant aantrekt. Want wat is de fun in that?
Lekker jezelf zijn in je bedrijf betekent niet dat je niks hoeft te doen dat misschien buiten jouw comfortzone ligt, maar wel heel goed is voor jouw klant om kennis met jou te maken.
Zoals ik er tegenaan kijk, kun je niet op voorhand zeggen dat iets niet bij je past als je het nooit hebt geprobeerd. Hoe kun je het dan met zoveel zekerheid en stelligheid beweren? Bovendien, in al die zaken die je tegenwoordig kunt doen, is het slechts een middel waarmee je jezelf juist volop kunt laten zien, juist zoals je bent. Deze middelen kunnen nooit afbreuk doen aan wie jij bent en wat jij wilt uitstralen of laten zien aan iemand, daarmee zou je deze middelen in mijn opinie te veel macht geven. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Als er iets is wat ik heb geleerd, is dat het slim is om je op een ideale klant te richten, dat je deze super helder hebt voor jezelf. Maar deze ideale klanten kunnen zich daarbinnen nog heel verschillend gedragen als je kijkt naar de klantreis die zij afleggen om kennis te maken met jou.
Een E-book is zo 2016, hoorde ik laatst. Het moet video zijn, tegenwoordig. Kan zo zijn en dit is zeker ook een heel krachtig middel. Het verschil tussen al deze verschillende manieren zit ém in het feit dat jouw ideale klant ook verschillende manieren en voorkeuren heeft. Dan kan iets als 2016 bestempeld worden, dat doet eigenlijk niet ter zake.
Waar de één nooit een E-book zal downloaden, vindt de ander een E-book een hele fijne manier om kennis te maken met jou. Waar de een nooit video’s bekijkt of een podcast luistert, is dit voor de ander juist een uitgelezen manier.
Natuurlijk heb je zelf waarschijnlijk ook een voorkeur in content creatie, dat wat je het liefste doet of als het meest natuurlijk uit jou komt. Voor de een is dit video, voor de ander audio of geschreven tekst. Dat is iets anders. Ik raad mijn klanten altijd aan om verschillende kennismakingsvormen te bieden. Natuurlijk hoef je dit niet allemaal tegelijk vanaf dag 1 te hebben, hier mag je in groeien. En als nu blijkt dat 1 van de kanalen je veel beter afgaat en de rest maar heel moeizaam? Dan kun je heel gemakkelijk je content laten verspreiden door iemand anders bijvoorbeeld je video’s ook om te laten zetten naar audio of geschreven tekst.
Daarbij gaat het dus niet zozeer om jou, maar dat je echt rekening houdt met jouw klant en de wijze van beslissen. De snelle beslisser heeft dus aan 1 mail van jou voldoende, maar de twijfelaar heeft er misschien wel 4 of 5 nodig. Als je dus uitgaat van slechts je eigen referentiekader en geen rekening houdt met de verschillende typen besluitvormers, doe je jezelf maar ook je klant tekort.
Ik ben heel benieuwd wat dit bij jou oproept en hoe jij hier op het moment mee omgaat in jouw bedrijf. Leuk als je het me wilt delen.
En verder hoop ik dat je hier iets aan hebt en bij stil staat, als je jouw volgende acties aan het plannen bent. 😊
Dit zijn 2 manieren waarop ik je nog meer kan helpen met het opbouwen van een succesvol bedrijf:
- Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.
- Iedere maand gaan kort de deuren open voor de LevelUP! Mastermind. Iedere maand staat in het teken van een ander topic. Je krijgt iedere maand een masterclass over dit topic, een Q&A waar je me al je vragen over business en persoonlijke groei mag stellen, een daadwerkelijke online mastermindsessie waar je zelf je case inbrengt, en iedere maandag een korte live van mij om je een boost te geven voor de week die komen gaat in een besloten facebookgroep. Daarnaast krijg je nog vele extra’s van me daar en toffe bonussen.
Je kan per maand in- en uitstappen. Check it out! 😊