Vorige week schreef ik in mijn zalige zoete zinnen dat de meeste ondernemers die ik spreek aangeven op een bepaalde manier moeite te hebben met zichtbaarheid. Dat er vaak nog iets aan vooraf gaat, binnen in jou wanneer je hier, om welke reden dan ook, een blokkade op voelt. Deze week wil ik graag de andere kant belichten. Wat je hebt te doen in deze zichtbaarheid met jouw bedrijf. Want deze zichtbaarheid gaat over jezelf laten zien. Wanneer je op grotere schaal wilt ondernemen zul je dus ook op grotere schaal zichtbaar moeten zijn.
Als je nu ook weet dat de meeste mensen minstens zeven keer van jou moeten horen voordat ze misschien iets bij je gaan kopen, dan begrijp je dat tussen deze twee zaken een gat zit, als je niet goed zichtbaar bent.
Wanneer jij je terughoudend opstelt, heeft niemand hier wat aan. Je potentiële klant niet want deze weet gewoonweg nog te weinig van jou of over je dienst of product. En jijzelf niet omdat dit je geen klant zal opleveren. Dan blijf je dus een roepende in de woestijn en ik weet maar al te goed dat je dat zal frustreren. Want zelfs als je iets gratis aanbiedt, zal dit niet genoeg zijn wanneer jouw klant niet heel goed weet wat dit hem of haar zal opleveren. Want je klant investeert met tijd en dat is voor ons allemaal ontzettend kostbaar.
Daarbij gaat het in mijn beleving echt niet om de zichtbaarheid an sich, maar om wat je vertelt en deelt. Hoe je jezelf laat zien en bedenkt of jouw ideale klant zich hierin herkent. Daarmee gaat voor mij kwaliteit boven kwantiteit, maar er zijn wel enige “regels” aan gebonden. Want wanneer je twee keer per maand iets van je laat horen, schiet dit natuurlijk niet zo op. Maar iedere dag posten met een bericht met weinig inhoud, heeft net zo goed geen zin.
Het gaat over waarde leveren. Ik hoef de waarde er niet van te zien, je moeder niet, je beste vriendin niet, als jouw ideale klant maar de waarde ervan in ziet. Dat je iets deelt wat hem of haar raakt. Feedback vragen over je blog, een post of je aanbod aan iemand die in de verste verte niet lijkt op je ideale klant, is dus niet zo slim. Maar wordt wel vaak gedaan, met alle onnodige gevolgen van dien.
Nog iets. Iedere dag posten op een zakelijke facebook pagina waar 100 likes of volgers zijn, zet ook nog niet zoveel zoden aan de dijk. Er is dan simpelweg nog te weinig following dat een verschil gaat maken. Natuurlijk, als je tijd over hebt, be my quest. Maar mijn inziens kun je die tijd dan beter besteden.
‘Maar hey, Chanthal, ik moet toch ook blijven posten om mijn social media kanalen te laten groeien’, zul je nu misschien denken. Jazeker, maar dat hoeft dus niet perse dagelijks en zeker niet wanneer je amper 100 volgers hebt. Waarmee ik niet wil zeggen dat deze volgers niet belangrijk zijn. Maar van deze 100 ziet maar een heel klein percentage jouw berichten door het algoritme. Dan is drie keer posten in de week in eerste instantie echt genoeg. Staar je ook niet blind op een kanaal of het aantal volgers, maar verspreid je berichten met waarde op meerdere kanalen, om te zien wat het beste werkt voor jou. Als je dit consistent doet ontstaat er groei en kun je steeds beter finetunen.
In mijn e-book schrijf ik dat een belangrijk punt bij het opbouwen van een gezond bedrijf gaat om de klantrelatie en om de kennismakingsmomenten die jij organiseert voor jouw klant, buiten de social media zichtbaarheid om. Op deze zogenaamde kennismakingsmomenten steek jij je hand uit naar jouw klant, mogen ze aanhaken bij je. Deze kennismakingsmomenten zijn onderdeel van jouw strategie en laat je het beste iedere maand terug komen. Dus wat organiseer jij waarop jouw ideale klant nader kennis met jou en jouw product of dienst kan maken? En ja, misschien zou je dat het liefst offline willen doen en zal dat nu meer online moeten, of op 1,5 meter. Maar kijk nou eens waar je dit echt al consequent doet in je bedrijf. Hoe meer je dit doet en gaat toepassen, hoe consistenter jouw omzet ook zal worden. Je kunt hiermee denken aan productdagen, een workshop, een training, een webinar, gratis gesprekken met jou, een challenge, etcetera.
Hiermee vinden we vaak zichtbaar zijn, rechtstreeks naar onze ideale klant, in deze kennismakingsmomenten, minder moeilijk. Want ja, je weet dat je deze klant goed kunt helpen en je vindt deze persoon ook leuk, anders is het geen ideale klant 😉.
Om ze naar deze kennismakingsmomenten te krijgen zal jouw ideale klant dit dus minstens 7 keer moeten horen. Dit kan door ze rechtstreeks uit te nodigen, via jouw maillijst, door een evenement aan te maken op facebook, in je stories een leuk verhaaltje hierover te plaatsen, in je feed op instagram, op linkedIn of welk platform je ook maar zit. Een eigen community opbouwen via een besloten facebookgroep is ook een manier. Maar wees bereid het te doen, te gaan zaaien. En dus niet een keer, zoals je nu begrijpt. Pas als je zat wordt van jezelf zit je ongeveer in de buurt van de frequentie die nodig is. 🙂
En als het nu nog niet zo stroomt voor je, dan zijn je acties, in zichtbaarheid maar dus ook die kennismakingsmomenten, nog te weinig. Natuurlijk zijn er een aantal factoren nog meer belangrijk. Wat vertel je precies, laat je zien dat je jouw ideale klant begrijpt en laat je zien welk resultaat jouw klant bij jou zal opdoen?
Als men doorklikt naar je website vindt men daar dan dezelfde vibe als in je berichten? Jouw website zal voor jouw ideale klant als thuiskomen moeten voelen. Blijf je dus altijd verplaatsen in de belevingswereld van jouw klant en kijk waar deze behoefte aan heeft. Zorg ervoor dat je hier met jouw aanbod en je communicatie zo goed mogelijk op afstemt.
“Customers buy for their reasons, not yours”
Dit noemen we met een mooi woord ook wel customer journey, dat je begrijpt welke reis jouw klant aflegt voordat het tot een samenwerking komt. Natuurlijk kun je dit proces ondersteunen met allerlei handige tools, zoals funnels, e-mailmarketing en affiliate marketing. Daarbij zijn er ook nog allerlei online monitoring tools en het inzetten van advertenties.
Maar dit alles heeft in mijn beleving geen zin als je jouw klantreis niet eerst in beeld brengt, geen kennismakingsmomenten hebt of niet goed weet wie je ideale klant is, hoe je deze kunt aanspreken en een aanbod hebt dat hier naadloos op aansluit. Maar al te vaak zie ik ondernemers al investeren in zaken terwijl ze de basis nog niet eens optimaal hebben staan. En je begrijpt, dan gaat het ook niet werken.
Het opbouwen van een bedrijf kost tijd, maar het hoeft nou ook weer niet zo te zijn dat je pas na het eerste jaar je successen kunt vieren. Het is maar net hoeveel haast je hebt, of je jouw ideale klant goed begrijpt en hier met jouw aanbod helemaal op aan sluit. Dan gaat het ook kloppen in je communicatie en krijg je echt de klanten die helemaal bij jou passen.
Komt het dus weer uit bij jou. Wie ben jij en welk resultaat lever jij aan jouw ideale klant?
Als je dit weet, jezelf voldoende laat zien en hier concrete kennismakingsmomenten aankoppelt, ben je al heel goed op weg. 😊
Nu snap ik ook dat je hier graag meer over wilt leren dan wat ik hier vertel. Want er is uiteraard nog meer. En in je eentje kun je soms ook maar oneindig met deze materie stoeien zonder dat het je een concreet resultaat oplevert.
Dit zijn 2 manieren waarop ik jou kan helpen met het bouwen van een succesvol bedrijf. Kijk maar of er iets voor je tussen zit:
- Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.
- Iedere maand gaan kort de deuren open voor de LevelUP! Mastermind. Iedere maand staat in het teken van een ander topic. Je krijgt iedere maand een masterclass over dit topic, een Q&A waar je me al je vragen over business en persoonlijke groei mag stellen, een daadwerkelijke online mastermindsessie waar je zelf je case inbrengt, en iedere maandag een korte live van mij om je een boost te geven voor de week die komen gaat in een besloten facebookgroep. Daarnaast krijg je nog vele extra’s van me daar en toffe bonussen.
Je kan per maand in- en uitstappen. Check it out! 😊