5 redenen waarom je nog niet genoeg klanten hebt. - Chanthal Hagedoorn
Blog 5 redenen-min

5 redenen waarom je nog niet genoeg klanten hebt.

Ik verslikte me in mijn koffie en moest haastig naar de tissues grijpen om niet mijn hele outfit onder te proesten. Zo schrok ik van wat ik las. Een oud klant deelde in mijn gratis community haar tekst en opzet voor haar nieuwe website. En alles wat ik haar eerder al had geleerd, was amper iets van toegepast. De reacties eronder waren over het algemeen lovend. Van felicitaties en dat het er mooi uitzag. Met heel af en toe een kritische noot van iemand die wel wat verder had gekeken dan het design.

En ik ben er niet om iemands website, waar je net met ziel en zaligheid aan hebt gewerkt, de grond in te stampen. En als er nog een klantrelatie bestond, was het nog aan mij om haar wel uitgebreide feedback te geven. Maar ik vind het wel zo zonde, dat ik direct kan zien dat geen enkel format die men van mij krijgt in mijn online programma voor de website, toegepast is. Terwijl ik weet dat ze nog niet genoeg klanten heeft. Dan denk ik ‘waarom’? Echt. Ik ben altijd heel betrokken maar soms snap ik het gewoon niet. Wil je het dan niet? Dus ik heb haar maar gefeliciteerd en echt wel wat tips en tops gegeven, en verder haar nogmaals naar module 10 van het programma verwezen. Want daar is gewoon alles te vinden. Maar als je het niet gaat toepassen, sja, het houdt ook ergens een keer op.

En nu gaat het niet om haar, helemaal niet. Omdat ik weet dat er zoals haar nog zoveel meer zijn. Diep van binnen wil je namelijk wel dat succesvolle bedrijf. Waar je met de leukste klanten werkt en ook genoeg verdient. Maar je mist vaak een aantal essentiële schakels. En zijn die schakels soms ook precies de reden waarom je nog niet (genoeg) in beweging komt. 😉

Daarom deel ik vandaag 5 redenen met je waarom je nog niet genoeg klanten hebt.

Are you ready, here we go!

 

1. Omdat je met jouw aanbod geen echte transformatie beloofd.

Vaak genoeg als ik een website check en naar het aanbod kijk, dan zit deze gewoon niet goed genoeg in elkaar. Het is dan vaak een afgeraffeld iets, als ik heel eerlijk ben. Er staat amper tekst op de salespagina en de tekst die er staat gaat slechts over hoeveel je iets van x krijgt en hoeveel je iets van y krijgt. Dat interesseert je klant niet! Tenminste, niet in eerste instantie.
Nergens wordt de potentiële klant verleid. Er wordt niet getoond dat je de potentiële klant echt begrijpt en weet wat er speelt. En er wordt nergens duidelijk gemaakt wat de concrete resultaten zullen zijn. Mensen willen transformatie. Dus als jouw klant nu op punt A staat, laat dan zien dat je snapt wat punt A inhoudt en wat hierin de problemen zijn en welke pijn jouw klant heeft en laat vervolgens ook zien wat punt B is, waar jouw klant naartoe wil.

Pas als jouw klant daar helemaal is en jullie samen helemaal op 1 spoor zitten, dan is deze pas toe aan de feitelijkheden omtrent jouw aanbod.

En de websites die ik zie waar dit wel eens gebeurt, dan is het vaak ook echt nog te summier. Veel te voorzichtig en niet uitgesproken. Maar wanneer jij je niet voluit uitspreekt, hoe kan jouw klant daar dan voluit ja op zeggen? Dat gaat dan gewoonweg niet gebeuren.
Dus, kijk eens naar jouw aanbodpagina en check eens hoe je dit nu voor elkaar hebt en make the change.

 

2. Omdat je met losse flodders schiet!

De meeste ondernemers hebben geen strategie. Soms gruwelen ze zelfs van dat woord. En ik hou ervan. 😊 Ze denken dat strategie hun in hun vrijheid beperkt, vaak een van de redenen waarom ze ondernemer zijn geworden. Misschien jij ook. Maar wat is vrijheid in je bedrijf als je niet genoeg klanten hebt of als je niet kunt door investeren in je bedrijf. Wat is dan je plezier nog in je bedrijf?

Strategie is niets anders dan een plan hebben. Welke acties moet je doen om ervoor te zorgen dat je klanten aan trekt. Met je marketing, met je aanbod, met je positionering. En deze leg je langs de route die potentiële klanten bij je lopen voordat men klant wordt bij je. Wat is er nodig voordat een potentiële klant besluit om iets bij je af te nemen, heb je daar wel eens over nagedacht? Heel mooi dat je iets organiseert dat nog gratis is ook. Maar waarom zou men dit moeten doen? Men moet nog steeds met tijd investeren. Dus je moet wel van goede huize komen om duidelijk te maken wat men er dan aan heeft (zie punt 1 hierboven).

Die route noemen we ook wel met een mooi woord ‘customer journey’. Welke reis legt jouw klant af voordat men daadwerkelijk klant wordt bij je. Denk daar eens over na. Je zult dus een aantal opeenvolgende zaken moeten doen, zodat er al een verbinding ontstaat tussen jouw bedrijf en de potentiële klant. Ook al ken jij jouw potentiële klant nog helemaal niet, reken maar dat deze persoon jou al wel in het vizier heeft, als je het goed doet.

Die acties die je doet, die kunnen variëren van posten op social media, het schrijven van een wekelijks blog, een podcast, een webinar of workshop die je maandelijks geeft, etcetera.

Als er maar consistentie in zit. Alleen dan wordt het een strategie. Bepaal dus waar je naartoe wilt gaan, koppel hier doelen aan (ja, met cijfers en aantallen, anders kun je naderhand niks meten) en bepaal heel gericht je acties. Die laat je terugkomen op frequente basis, zodat je ook kunt bijschaven en er goed in wordt. Doe jezelf een plezier en stop met losse flodders schieten. Dan zul je zien dat er dan juist tijd overblijft om ook andere zaken in je bedrijf te ontwikkelen, die je ook fun vindt om te doen. Maar dan heb je wel je basis, met bijbehorende inkomsten, staan als een huis.

 

3. Omdat je niet genoeg in jezelf gelooft.

Ja, wat zal ik hierover eens zeggen. Want vaak denken mensen als ik dit zeg dat ik hiermee ondernemers bedoel die niks durven, die niks proberen, die niks durven zeggen, heel verlegen of super onzeker zijn. Niks van dat alles is waar. Ze weten namelijk van zichzelf dat ze juist heel goed zijn in wat ze doen. En ogenschijnlijk zijn het sterke, zelfverzekerde vrouwen. Maar als het gaat om je hoogste spel spelen, je diepste waarheid en visie laten zien, dat is iets anders.

De vrouwen waarmee ik werk zijn allemaal stuk voor stuk kanjers, echte toppers op hun vakgebied. Maar dit voluit in the picture zetten is een ander verhaal.

En het is ook vaak nog zo dat zelfs de sterkst ogende ondernemers op hun ondernemerspad geraakt worden. Wanneer je kritiek krijgt, nare reacties op een blog of wanneer een workshop net niet helemaal ging zoals je voor ogen had. Allemaal zaken die je in het ondernemerschap keihard kunnen raken. Veel meer nog als in een loondienstbaan, omdat je het nu allemaal zelf op hebt getuigd, het komt helemaal van jouw hand, je hebt ergens in geïnvesteerd en je weet nog niet hoe dat gaat uitpakken en dat voelt allemaal uitermate kwetsbaar.

Dit is iets wat ook enkel ondernemers ten volste zullen begrijpen.

Maar weet ook dat dit iets is wat er dus bij hoort. En nee, het zal niet weg gaan. En ja, het gaat wel makkelijker voor je worden. Omdat je leert er beter mee om te gaan.

Wat je alleen wel hebt te doen. Is opmerkzaam zijn wanneer je voelt dat je op een bepaald stukje nog niet in jezelf gelooft. Vraag hulp, voordat iets een eigen leven gaat leiden.

Zo had ik een klant die haar prijzen niet op haar website plaatste. Maar steeds als ik haar sprak gaf ze aan dat dit nog moest, ze was er nog niet aan toe gekomen, bla bla bla.
Maar toen ik haar 3 weken later weer sprak en het nog steeds niet was gedaan, kon ze mij niet wijs maken dat ze in 3 weken tijd geen tijd had gehad om een klusje van 5 minuten te doen. Terwijl een potentiële klant gewoon hierdoor kan weg klikken van je website als je dit niet noemt. Mijn visie is altijd, wees zo duidelijk mogelijk.

Wat bleek nu? Ze durfde de prijzen, die we al veel eerder waren overeengekomen, niet te noemen. Ze geloofde het zelf nog niet zo. En nu kan ik natuurlijk zeggen dat dit niet zo is, wat ik ook vind, maar op dat moment help ik haar veel meer door te vragen ‘wat geloof je wel’. Welke prijs krijg je wel zonder haperen je mond uit. En komen we hieruit, natuurlijk.

Maar mijn punt is, is dat ze al ruim twee maanden hiermee worstelde, doordat ze ergens niet in geloofde. Maar hier ook geen hulp bij vroeg. What you believe is true, zei mijn coach altijd tegen mij. En dat is er een die ik goed onthouden heb.

Als het gaat over geloof in jezelf. Deel hierover je twijfels, je worstelingen. Met businessbuddies, met je coach of voor mijn part met je therapeut. Blijf er niet alleen mee rondlopen en durf de andere kant te bekijken en te onderzoeken. Weet je heel zeker dat jouw waarheid, echt de waarheid is? Just saying.
Het zal je zoveel tijd, energie en hoofdbrekens schelen wanneer je dit herkent en aanpakt en je verder doen laten groeien als mens en met je business.

 

4. Omdat je eigenwijs bent.

En nu houd ik van eigen-wijze ondernemers, I truly do. Maar ik ben soms wel met stomheid geslagen. Want dan zit iemand in mijn challenge of komen ze op een strategiedag en roepen ze “ik ga het zo doen, Chanthal. Ik ga ermee aan de slag!” en wanneer ik vervolgens een half jaar later op hun website kijk zie ik niets van dat alles terug wat ik ze heb geleerd. En ook met klanten gebeurt het heel af en toe. Wat ik ook aanreik, ze implementeren niet (voldoende), waardoor het proces op een gegeven moment stagneert. Ze spreken nog steeds de taal van hun klant niet op hun website en uitingen en zitten daarmee vooral in hun eigen bubble. En een bubble is op zich goed, maar niet als je er alleen zit. Neem je klant er alsjeblieft in mee.

Dat laatste is overigens niet altijd erg. Want soms zit iemand middenin een persoonlijk proces en gaat het pas stromen als dat stuk is opgelost (zie ook punt 3). Nu vind ik altijd dat een persoonlijk proces naast je businesspad kan lopen en dat dit ook tegelijkertijd kan. Met andere woorden, je hoeft niet steeds je omzet uit te stellen omdat je zelf nog in een persoonlijk proces zit. Dat zou pas echt wat zijn, als je omzet steeds daar van af moet hangen.

En ik weet dat ik hiermee misschien een aantal mensen tegen het zere been schop. Dus voordat ik reacties krijg dat ik het persoonlijke stuk niet belangrijk zou vinden. Dat doe ik namelijk wel. Ik ben een ex-therapeut he? Dus ik prik maar wat graag door belemmerende overtuigingen heen en ik geef altijd terug wat ik zie. En mijn klanten weten dat ik hier vaak spot-on zit, ook al is wat ik terug geef vaak best lastig te verteren. Ze weten dat ik gelijk heb.

Het ondernemerschap is nou eenmaal de TGV naar jezelf. Persoonlijke stukken en overtuigingen worden daar keihard en soms in sneltreinvaart bloot gelegd. Omdat jouw business enkel bestaansrecht heeft door jou zelf en niemand anders. Dat is dus iets wat je te dragen hebt en soms gaat dat nou eenmaal wat makkelijker dan de andere keer. Daar hoeven we niet altijd heel moeilijk over te doen. Ik ben soms door de lastigste stukken gegaan en ondertussen draaide ik aan de andere kant businesswise een heel goede omzet.

Het is maar net welk besluit je neemt, waar je jezelf mee weg laat komen. Wat je doet om die stukken op te lossen en weet dat je altijd, maar dan ook altijd, zelf verantwoordelijk bent voor jouw resultaten. En hiermee dus je eigenwijsheid, je ego of ‘ik ga het nog even lekkah zelluf doen’ gewoon eens wat vaker aan de kant moet zetten.

Dat brengt me bij het laatste punt dat ik graag met je wil delen waarom je mogelijk nog niet genoeg klanten hebt.

 

5. Omdat je de schuld aan anderen of de situatie geeft.

Als er iets fout gaat in mijn business ligt dat niet aan mijn team omdat ze iets niet goed hebben gedaan, ligt dat niet aan mijn man omdat hij niet begrijpt waar ik zo druk mee ben, ligt dat niet aan mijn printer die het weer niet doet en ligt het ook niet aan mijn businesscoach. Nee, dan ligt het aan mijzelf. Omdat ik mijn team dan klaarblijkelijk niet genoeg heb geïnstrueerd, omdat ik mijn man niet vertel waar ik dan zo middenin zit en mee bezig ben, omdat ik allang een nieuwe printer had moeten kopen en omdat ik vond dat ik het zelf wel kon en daarom niet genoeg met mijn coach deelde.
Zelfleiderschap is essentieel. Niemand anders kan ik de schuld geven als iets niet loopt in mijn bedrijf zoals ik wilde, al ben je geneigd om dat misschien in eerste instantie wel te doen. Niets menselijks is mij vreemd. Maar in the end weet ik heel goed ‘Nee Chanthal, deze is voor jou, deal ermee.’

En hoe sneller je de beweging daar naartoe weet te maken, hoe makkelijker het wordt. Omdat je dan simpelweg niet zoveel tijd verliest en je sneller weer on track bent.

Datzelfde geldt voor een situatie waar je mogelijk in zit. Weet je, we hebben allemaal zo onze problemen. Trieste gebeurtenissen, zorg voor een zieke vader of moeder, een gezin, een huishouden, een uitkering, relatieproblemen, een loondienstbaan die je ook nog hebt… I get it. Echt. Maar alles valt en staat met het maken van een keuze. Ergens een besluit op nemen. En juist wanneer je dat laatste niet doet, je geen besluit neemt, dan blijf je gevangen in de situatie waarvan je vindt dat jij er toch echt niks aan kunt doen of veranderen. En ik zal je iets vertellen. Dat is niet waar.
Dat wil niet zeggen dat het lastig kan zijn, dat zeg ik niet. Maar je hebt wel een keuze. En zelfs als je niet kiest, is dat een keuze. En, all is good, ook al begrijp ik een keuze niet altijd persoonlijk, ik zal er iemand nooit om veroordelen.

Nu ben ik heel benieuwd wat deze 5 punten bij je oproepen. Of je er iets in herkent en in welk punt dan het meest. Als je dit met me wilt delen, heel graag. Dat kan gewoon door hieronder een reactie achter te laten.

 

PS:
Dit zijn 2 manieren waarop ik jou kan helpen met het bouwen van een succesvol bedrijf. Kijk maar of er iets voor je tussen zit:

  1. Wil je meer vervulling en winst in je business ervaren door het creëren van een definitieve waarde omslag in je positionering en mindset en nu echt doorgroeien? Boek dan hier je call met me voor mijn jaarprogramma.
  2. Iedere maand gaan kort de deuren open voor de LevelUP! Mastermind. Iedere maand staat in het teken van een ander topic. Je krijgt iedere maand een masterclass over dit topic, een Q&A waar je me al je vragen over business en persoonlijke groei mag stellen, een daadwerkelijke online mastermindsessie waar je zelf je case inbrengt, en iedere maandag een korte live van mij om je een boost te geven voor de week die komen gaat in een besloten facebookgroep. Daarnaast krijg je nog vele extra’s van me daar en toffe bonussen.
    Je kan per maand in- en uitstappen. Check it out! 😊

Chanthal Hagedoorn

De coach voor ondernemers die zichzelf vanuit een kloppende positionering en strategie plek in de markt willen geven.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven